El soterrament de part de les vies del tren que passen pel municipi de Montcada i Reixac (Vallès Occidental) és un projecte de gran envergadura que inclou la construcció d’una nova estació de tren i que s’allargarà, com a mínim, fins a final d’aquesta dècada. Amb tot, ja es van fent els passos per poder fer realitat una obra que suposarà treure de superfície les vies de la línia R2 de Rodalies, que actualment travessen i parteixen en dos la localitat. L’últim pas ha estat l’adjudicació de les obres per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) per al soterrament de l’R2 i la construcció de nova estació per 540,4 milions d'euros.
Segons ha informat el mateix ministeri, el projecte serà executat per una Unió Temporal d'Empreses (UTE) integrada per Comsa-FCC-Ferrovial, segons va acordar aquest dimarts el Consell d'Administració d'Adif. La integració del ferrocarril al nucli urbà del municipi vallesà suposarà una transformació urbanística i ferroviària sense precedents, atesa la seva diversitat i complexitat tècnica i constructiva. Aquesta obra inclou la construcció d'un túnel de quatre quilòmetres per on passaran les vies de la línia R2 que, alhora, sumarà una tercera via per ampliar la capacitat i resiliència del sistema. Aquesta actuació és una de les més ambicioses del Pla Transformem Rodalies i incrementarà les condicions de seguretat per als veïns i l'explotació ferroviària, eliminant els dos passos a nivell situats en aquest àmbit en una xarxa amb gran nombre de circulacions de les línies R2 i R11 de Rodalies.
Pel que fa al projecte d'integració ferroviària i transformació urbana de Montcada i Reixac, el traçat del tram soterrat s'iniciarà a la zona dels barris de Vallbona (Barcelona) i Can Sant Joan (Montcada i Reixac) i la zona de descens continuarà amb l’execució d'una estructura de pantalles de formigó. El contracte per a la integració ferroviària a Montcada i Reixac es va licitar per 621 milions d'euros i es van rebre ofertes de quatre UTE integrades per Comsa-FCC-Ferrovial, Dragados-Tecsa-ACSA-San Josep, OHLA-Sacyr-Acciona-Rubau i Vies i Construccions-Copisa-Azvi i Enginyeria i Serveis. La UTE Comsa-FCC-Ferrovial va obtenir la major puntuació tècnica i la major puntuació econòmica, després que les ofertes de dos dels participants resultessin sotmeses a baixa temerària.
Així serà la nova estació
Pel que fa a la nova estació soterrada, s’ubicarà en la proximitat de l’estació actual de Montcada i Reixac i a partir d’aquest punt el soterrament avançarà en direcció nord creuant la llera del riu Ripoll i l’autopista C-33. El nou traçat s’ha calculat amb paràmetres aptes per a circulacions de fins a 140 km/h i rampes màximes del 3%. En aquest sentit, la futura estació respondrà als criteris d’una estació sostenible, accessible i funcional i comptarà amb tres vies, una d’elles nova, i dues andanes laterals. La via central, sense andana, serà feta servir pels trens regionals que no hi fan parada, reduint el temps de viatge.
Pel que fa a l’edifici de la nova estació, tindrà dos accessos: un des del carrer Guadiana i un altre des del passeig que es crearà sobre la llosa que cobrirà les vies del ferrocarril. El vestíbul comptarà amb dues lluernes que permetran l’entrada de llum natural a l’interior de l’edifici.
A més de la integració del ferrocarril a aquest municipi, el Ministeri ha adjudicat, a través d'Adif, les obres de remodelació de l'estació de Montcada Bifurcació per 30,2 milions d'euros. En aquest cas, s'encarregarà de les obres l'UTE integrada per Dragados i Tecsa Empresa Constructora.