L’ampliació de l’estació ferroviària de Sants de Barcelona, que ha de servir per remodelar completament una instal·lació del 1979 que no s’ajusta a les necessitats actuals, pren nova embranzida un cop el Consell de Ministres ha autoritzat aquest dimarts al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible la licitació de la transformació i ampliació de l'estació de Barcelona-Sants per 175,8 milions d'euros. Després que el passat setembre van començar les obres de readaptació de la mobilitat a l’entorn de l’estació, que suposaran el trasllat del trànsit al costat mar de l’estació, ara s’ha fet un pas endavant per començar a treballar en la primera fase del projecte, que inclou l'ampliació de l'edifici, la recuperació de la plaça dels Països Catalans i l'adequació dels espais d'aproximació a l'estació.
Les actuacions previstes en aquesta fase permetran augmentar la superfície de l'edifici un 30% pel costat de la plaça, la incorporació d'una nova sala d'embarcament per als serveis d'alta velocitat en resposta a l'actual i futur increment de viatgers després de l'entrada en servei d’Ouigo i Iryo com a operadors que se sumen a Renfe, i un nou accés per a Rodalies que permetrà reordenar els fluxos de sortida. Així, afegit a que la Fase 0 del projecte ja s'ha posat en marxa amb la reconfiguració de la sala d'embarcament de l'Alta Velocitat, s’avança en la Fase 1, que s'executarà amb un contracte d'Adif AV, i s'avança amb la resta de fases d’un projecte global de la nova estació de Sants compta amb una inversió total de 410 milions d'euros.
Amb l'ampliació, l'espai dedicat als viatgers de l'alta velocitat creixerà dels 3.700 metres quadrats actuals als 10.220 metres quadrats i a Rodalies de 2.600 a 4.400 metres quadrats. Segons el ministeri, les estimacions apunten que Sants podria registrar 74,7 milions de viatgers el 2030, un 55% més que el 2019 i un 28% més que les previsions inicials. Així, la superfície de l'edifici destinada als viatgers d'Alta Velocitat, Rodalies i Llarga Distància creixerà més d'un 30% i s'hi afegiran accessos nous per a bicicletes, patinets i vianants amb l'objectiu de promoure la mobilitat d'última milla.
Segons ha detallat el govern espanyol, en aquesta fase es crearan tres nivells superiors en l'àmbit de l'alta velocitat, amb una zona d'embarcament i accés directe a les andanes, noves sales d'espera i nous espais per a ús intern. A més, s'obriran dos nous accessos -mar i muntanya- que connectaran amb l'estació de busos i metro i els vestíbuls de l'AV i Rodalies. El vestíbul, al voltant de 18.000 metres quadrats, es reordenarà per agilitzar els trànsits, i s'obriran noves zones comercials i d'atenció al viatger.
Recuperació de la plaça dels Països Catalans
Pel que fa a la recuperació de la plaça dels Països Catalans, d'uns 9.600 metres quadrats, es rehabilitaran i reconstruiran els elements originals, amb la incorporació de zona de jocs infantils i noves zones verdes i de descans. A més, s'actuarà en 8.400 metres quadrats addicionals habilitant un espai per a vianants, actualment ocupat per vehicles. Per últim, el tercer projecte adequa els espais d'aproximació a l'estació, tant per als vianants com per als vehicles, i reordena l'espai al voltant dels futurs accessos de mar i muntanya. En la façana de l'espai muntanya, s'habilitarà un nou itinerari per a vianants que connectarà les places Països Catalans i Joan Peiró i donarà accés a l'estació d¡autobusos. A l'altre costat, de la banda de mar, ja es treballa en el trasllat de l'espai per a vehicles privats, taxis i autobusos a un nou vial que definit per l'Ajuntament de Barcelona.