El parc de la Ciutadella, el principal pulmó verd del centre de Barcelona ha tingut sempre un problema històric, el fet que bona part del seu espai està ocupat pel Zoo, cosa que ha limitat l’accés al parc públic per només dues de les quatre vies que el circumval·len, el passeig Picasso i el passeig Pujades, atorgant a l’espai una condició de semiatzucac, on l’entrada i la sortida només era disponible per aquests vials, mentre que des del carrer de Wellington i el passeig Circumval·lació no era possible accedir-hi. Aquesta situació, però, té data de caducitat, la primavera del 2027, quan entri en funcionament un nou passeig que connectarà el parc amb el carrer Wellington travessant pel mig el Zoo.
Aquest nou passeig, que de moment té el nom provisional de “passeig de la Biodiversitat”, segons ha declarat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, aquest dimecres, suposarà una important acció al parc dins el gran projecte de la Ciutadella del Coneixement, ja que permetrà connectar la Vila Olímpica, al districte de Sant Martí, i especialment el projecte de recerca del Mercat del Peix, ja en construcció, amb el barri de la Ribera, ja al districte de Ciutat Vella, i la futura Biblioteca Central, també en execució a l’àmbit de l’Estació de França, a més de fer que el parc sigui més permeable, transitable i accessible.
Així, el nou passeig, que tindrà una amplada de vint metres, servirà per connectar l’avinguda del Marquès de l’Argentera amb el carrer Wellington a l’altura del carrer Villena a través del passeig que ja existeix fins al Parlament de Catalunya i que es combinarà amb un nou traçat que travessarà el Zoo per mitjà d’un pas a cota carrer que es convertirà en un punt determinat, en una passera, ja que hi haurà un passeig subterrani per connectar les dues parts del Zoo. El projecte, que serà una realitat just a finals del present mandat, porta aparellada la voluntat per part de l’Ajuntament de Barcelona de “reduir progressivament” les places d’aparcament a l’entorn del Parlament de Catalunya.
Cal tenir en compte que al futur Mercat del Peix ja es treballa, precisament, en la construcció de les plantes d’aparcament subterrani, que un cop enllestides i amb el nou passeig en servei, es podran convertir en una bona alternativa a l’aparcament en superfície actualment existent. En aquest sentit, Collboni, sense explicitar aquesta alternativa, ha indicat que la intenció del consistori “és que el parc faci de parc”, assenyalant que “és obvi que això no és compatible amb la zona d’aparcament”. Per la seva banda, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha recordat que l’eliminació d’aquesta zona d’aparcament serà “progressiva” i que està contemplada al pla director del Parc de la Ciutadella del 2023 i que el mateix Parlament ja treballa en el seu “pla de reducció de places d’aparcament”.
Com serà aquest nou passeig?
Sobre el terreny, el nou passeig permetrà als vianants connectar Ciutat Vella amb la Vila Olímpica, una funció que el passeig de Circumval·lació no convida a fer per les seves pròpies característiques. Des de l’avinguda del Marquès de l’Argentera, es preveu “naturalitzar” tot el vial ja existent fins al Parlament, amb retirada d’asfalt, més verd i més arbres, però la part realment nova serà entre el Parlament i el carrer Wellington. En concret, des de la banda mar del Parlament de Catalunya, on històricament hi havia hagut l’entrada principal del parc Zoològic, arrencarà el nou vial, que travessarà el Zoo, això sí, sense tallar-lo pel mig, ja que s’habilitarà un passeig subterrani pels visitants del parc zoològic.
En aquesta part del Zoo s’afectarà una àrea de més de 16.000 metres quadrats on caldrà desplaçar una desena d’habitacles d’animals, alguns de manera provisional mentre durin les obres i d’altres de manera definitiva. El nou passeig es mantindrà a cota superfície, mentre que el pas pels visitants del Zoo es farà per sota, i tindrà la sortida del carrer Wellington just davant del carrer Villena, al costat de les actuals taquilles del Zoo, que seran reformades, en un espai adjacent a les cavallerisses de la unitat muntada de la Guàrdia Urbana. Tot plegat té un pressupost de 13 milions d’euros, dels quals 9 es corresponen a la implementació d’aquest nou passeig d’accés públic.