Trens dissenyats especialment per connectar un gran centre urbà amb un aeroport, amb nombrosos espais per a equipatges, passadissos més amples per a facilitar la mobilitat interior i informació en temps real sobre terminals i vols a més dels màxims nivells d’eficiència energètica i reciclabilitat. Així seran els deu trens que fabrica l’empresa Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) per encàrrec del Govern i que estan destinats a la nova connexió ferroviària ràpida que enllaçarà el centre de Barcelona amb les terminals T1 i T2 de l’aeroport del Prat i que gestionarà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Un moment de la visita de Puigneró a la fàbrica d'Alstom / Territori

Aquest divendres s’han fet públics aquests detalls en el marc d’una visita que el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha realitzat al centre industrial d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, acompanyat de la presidenta d’FGC, Marta Subirà. El vicepresident ha assenyalat que la futura línia situa l’aeroport del Prat “en uns estàndards que fins ara no tenia” i ha reivindicat l’aposta del Govern per “tenir un hub intercontinental”. “Els que no volen aquest hub intercontinental hauran d’explicar perquè volen que ho sigui Barajas", ha afegit Puigneró, que ha emmarcat la nova línia també en una política de descarbonització.

Velocitat de fins a 120 km/h

Cadascun dels deu nous trens, de 85 metres de llarg, estarà format per cinc cotxes, amb capacitat per a 600 passatgers i podran assolir una velocitat màxima de servei de 120 km/h. Tot el tren serà de pis baix, excepte les zones de bogies i cabina, amb dobles portes de major amplada i situades a l’alçada d'andana. Els cotxes s'han dissenyat de manera que s'aprofiti al màxim l'espai interior, per a maximitzar-lo i per a dotar el passatge d'un major confort. Disposaran d’endolls i punts de recàrrega USB a tots els seients i xarxa wifi. En aquest sentit, la presidenta d’FGC ha emfatizat que "un dels aspectes importants serà la connectivitat. Seran trens permanentment connectats amb el centre de control i tindran sistemes de videovigilància activa, i disposaran dels sistemes de ciberseguretat d'última generació".

La primera unitat estarà enllestida en tres anys / Territori

En el disseny dels trens, que ha comptat amb la col·laboració de la Fundació ONCE, s’han seguit els criteris de Disseny Universal, per tal d’oferir la millor experiència de viatge per a totes les persones. També presenten una arquitectura flexible i modular amb l’objectiu d’adaptar-se a les diferents necessitats de mobilitat al llarg de tot el cicle de vida.

Doble de servei que Renfe

La nova connexió ràpida a l’aeroport comportarà millores respecte a l’oferta actual: prestarà servei a totes dues terminals de l’Aeroport –actualment nomes hi ha estació a la T2– i tindrà el doble de freqüències que l’oferta actual de Renfe, amb un tren cada 15 minuts i sempre a les mateixes hores. A més, es facilitarà l’embarcament als trens a la terminal T1, ja que en tot moment hi haurà un tren a l’andana rebent passatgers perquè tinguin temps d’acomodar-se. Aquesta nova línia permetrà intercanvis senzills amb les principals línies de la resta de transports públics de Catalunya (metro, trens i busos). L’objectiu és que aquest nou servei s’assimili a models de les mateixes característiques que ja existeixen en els principals aeroports europeus, com el Heathrow Express de Londres, l’Sprinter d’Amsterdam Schiphol, el City Airport Train de Viena o el Leonardo Express de Roma Fiumicino.

Ferrocarrils ha formalitzat la compra dels trens aquest juliol, així com la signatura del finançament de la inversió amb diverses entitats financeres i el Banc Europeu d’Inversions. El contracte inclou el subministrament de les 10 unitats (la primera està previst que arribi en tres anys) i el seu manteniment per a un període de 15 anys, per un total de 177 milions. Per a realitzar el manteniment, Alstom construirà un taller específic per a FGC de 3.000 metres quadrats, completament equipat per a fer totes les operacions de manteniment integral dins de la mateixa instal·lació. Això suposa, a més, la generació de llocs de treball estables i de qualitat i consolida l’aposta del Govern per la indústria que aporta valor al territori.

La nova línia connectarà el centre de Barcelona amb les dues terminals de l'aeroport / Territori

L’impuls per a la compra dels nous trens ha estat possible gràcies al Contracte Programa entre la Generalitat i Ferrocarrils, signat el desembre passat, a través del qual el Govern assegura a FGC el finançament necessari per a executar els projectes estratègics a curt i mig termini, com és la connexió ferroviària ràpida amb l’aeroport del Prat amb la qual el Govern incrementa l’oferta de transport públic amb més de 10 milions de places l’any amb una clara aposta pel transport públic i la descarbonització de la mobilitat. L’esquema tarifari permetrà que tant els costos d’operació com d’inversió (adquisició de trens) siguin coberts al 100% per les tarifes dels usuaris. I una vegada amortitzat el finançament dels trens, els beneficis de l’explotació permetran contribuir al finançament del conjunt del sistema metropolità de transport públic.