Després de tot l’estiu fora d’ús, aquest dilluns l’L-11 del Metro de Barcelona (Trinitat Nova- Can Cuiàs) ha recuperat el servei. Han estat dos mesos llargs sense que els usuaris poguessin utilitzar aquesta línia de Metro lleuger de TMB que enllaça la L-4 amb els barris barcelonins de Torre Baró i Ciutat Meridiana i el de Can Cuiàs, ja al municipi de Montcada i Reixac.

El motiu principal de les obres era el de segregar les andanes de l’estació de Trinitat Nova de les línies 4 i 11, que fins al moment compartien la mateixa. La modernització, a càrrec de Territori, ha suposat la creació d’una andana segregada exclusiva per a l’L-11, construida a continuació de l’actual i que permet automatitzar el servei en tota la línia de metro lleuger.

metro trinitat nova l11 foto jordi palmer 2

Usuaris esperant l'arribada del metro en una andana sense llocs per seure / Jordi Palmer

Segons va informar TMB la setmana passada, la nova andana està equipada amb portes automàtiques a banda i banda, sincronitzades amb les dels trens, de manera que aporten la màxima seguretat a la zona de passatgers i permeten la circulació automàtica de trens en tota la longitud de la línia (fins ara només era possible entre Casa de l’Aigua i Can Cuiàs) cosa que entre altres avantatges comporta una reducció del temps de la maniobra de canvi de sentit.

Estreta i sense bancs

Amb tot, les innovacions incorporades al servei van clarament en detriment de l’experiència de l’usuari. Aquest dilluns al matí, primer dia de nou ús i en coincidència amb la reentrada escolar, utilitzar l’andana a quarts de nou evidenciava les seves principals mancances: és estreta i no té bancs per seure.

Ja d’entrada, el passadís que connecta l’andana de la línia 4 amb la nova estació de la línia 11 és prou estret com per produir aglomeracions quan coincideixen l’arribada de combois de les dues línies, en especial en hores punta i amb les habituals corredisses per no perdre el metro, principalment a la línia 11, que té uns intervals de pas molt superiors a la resta.

metro l4 trinitat nova foto tmb

L'andana antiga ha quedat per a ús exclusiu de la L-4 / TMB

En segon lloc, ja a la mateixa andana queda patent el seu principal problema: és excepcionalment estreta, inferior als tres metres d’amplada. Tot i que és cert que no hi ha perill de caiguda a les vies perquè l’estació compta amb portes automatitzades a les dues bandes, la sensació d’estretor no passa per alt. 

Encara més, com l’andana és força estreta no hi ha lloc per posar-hi bancs, només n’hi ha al vestíbul de connexió amb la línia 4, però no a l’andana, cosa que fa que els usuaris hagin de romandre necessàriament de peu dret durant el temps d'espera, que habitualment és de set minuts i mig en hora punta en dia feiner.

Tot plegat fa que la nova andana suposi un important avenç en la qualitat del servei des d’un punt de vista de l’automatització de la línia 11, però és un pas enrere respecte a la comoditat de l’usuari.

 

Imatge superior: Moment d'arribada d'un comboi de la L-11, on es constata l'estretor de la nova andana / Jordi Palmer