La proliferació dels bicitaxis al front marítim de Barcelona, incomplint la normativa que indica per on poden circular i per on no al districte de Ciutat Vella ha impulsat una nova batuda per part de la Guàrdia Urbana aquest cap de setmana, amb un operatiu que dissabte va comportar un control que va tenir com a balanç 153 vehicles denunciats.

L’operatiu, que es va fer a la plaça del Portal de la Pau, al capdavall de la Rambla i a la plaça del Mar, a la Barceloneta, va comportar també la denúncia de 23 patinets elèctrics. A més, 38 dels vehicles denunciats van acabar al dipòsit municipal perquè no tenien la documentació en regla i es van detectar tres conductors que van donar positiu al drogotest.

Segons va informar la Guàrdia Urbana, en l'operatiu hi han participat també efectius de BSM (Barcelona Serveis Municipals) i BCN Mobilitat i s'ha dut a terme per corregir possibles conductes irregulars i revisar les condicions tècniques dels vehicles.

Un bicitaxi circula pel Passeig de Lluís Companys, un dels espais habilitats per a aquests vehicles / Montse Giralt

La mateixa policia local de Barcelona ha estat duent a terme controls durant tot el que portem d’any, i entre els mesos de gener a juliol, tot i la sequera turística, s’han interposat gairebé 2.000 denúncies als bicitaxis, principalment per estacionar fora dels espais habilitats a l’efecte i per circular per fora dels itineraris autoritzats a Ciutat Vella.

Normativa a complir

Els bicitaxis -també anomenats trixis-, catalogats com a Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) -la mateixa categoria que els patinets elèctrics- de classe C1 han de respectar una sèrie de normatives amb l’objectiu de protegir els vianants i a la capital de Catalunya hi ha espais concrets específics on no es poden utilitzar al districte de Ciutat Vella, mentre que a la resta de la ciutat han de complir la normativa vigent.

L’Ajuntament de Barcelona va regular la circulació d’aquesta tipologia de VMP a través de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles que marca que aquest tipus de vehicles han d’estar registrats, disposar de  l’assegurança corresponent i han de circular pels espais que els corresponen.

Per on poden circular?

La normativa general especifica que els VMP poden circular per tota la ciutat, però els bicitaxis, igual que els patinets elèctrics, tenen prohibit circular per voreres i zones de vianants ni superar els 25 quilòmetres de velocitat.

Així mateix, poden circular per carrils bicicleta tant en calçada com en els existents en zones de vianants a condició que l’amplada sigui suficient. A més, han de complir amb totes les normes de circulació com la resta de vehicles -bicicletes, cotxes, motocicletes, etcètera- i respectar els senyals de trànsit i semàfors.

Per on no poden circular?

Amb tot, l’ajuntament de Barcelona restringeix des del 2016 la circulació dels bicitaxis en determinats espais de Ciutat Vella. En concret no es permet la circulació d’aquests vehicles a l’interior del districte a excepció de dos itineraris determinats que permeten vorejar el districte sense entrar a l’interior.

Itineraris permesos a Ciutat Vella

Els itineraris permesos a Ciutat Vella són dos:

Eix nord-sud: Plaça del Portal de la Pau – passeig de Colom – passeig d’Isabel II – avinguda del Marquès de l’Argentera – passeig de Circumval·lació.

Eix est-oest: Passeig de Picasso – passeig de Lluís Companys – passeig de Pujades – avinguda Meridiana.

 

Imatge principal: La grua municipal s'emporta un bicitaxi irregular / Guàrida Urbana