Les obres ferroviàries de l’àmbit de la futura estació de la Sagrera de Barcelona  formen part de les macrooperacions que la ciutat arrossega des de fa molts més anys del que seria imaginable. Amb tot, a poc a poc es fan avenços que, quan acabi tot plegat, convertiran la cicatriu ferroviària que separa els districtes de Sant Andreu i Sant Martí en un parc lineal que serà el més gran de la ciutat. Un d’aquests passos és l’agilització de les obres de la nova estació de Sant Andreu Comtal, que podria obrir, segons les previsions d’Adif, per al segon semestre del 2022.

proyecto nueva estacion sant andreu comtal foto jordi palmer

Projecte de la futura estació, ja en construcció / Jordi Palmer

En una visita d’obres aquest dijous, tècnics d’Adif han mostrat l’avanç de la nova estació, que ha de substituir l’antiga de bell nou, que serà utilitzada en el futur per a usos no ferroviaris. Aquest nou baixador, del que ja es veu l’estructura a peu de carrer, està situat al mig de la llosa ferroviària que cobreix el nou entramat de vies, comptarà amb dues andanes i resoldrà un dels grans problemes de l’actual estació, la seva accessibilitat.

L’estació amb pitjor accessibilitat

De les deu estacions de passatgers gestionades per Adif a Barcelona, les de Sant Andreu Comtal i Torre Baró són les dues úniques que estan situades a l’aire lliure. L’actual de Sant Andreu Comtal - dona servei a la línia R2 Nord de Rodalies i a trens regionals- té, a més, l’inconvenient que està enclotada respecte el nivell del carrer i no compta amb escales mecàniques, la qual cosa implica dificultats a l’hora d’accedir-hi per a persones amb mobilitat reduïda, cotxets de criatures o maletes. Uns ascensors provisionals han pal·liat puntualment les dificultats de la que és, fins avui, l’estació amb pitjor accessibilitat de la ciutat.

zona vias estacion sant andreu comtal foto jordi palmer

Zona de vies de la futura estació / Jordi Palmer

Ara, el nou projecte ja en construcció oferirà a l’usuari una estació moderna, amb les vies soterrades, cent per cent accessible i amb ascensors i escales mecàniques per accedir a les dues andanes centrals que donaran accés a quatre vies.

Pressupost de 6,3 milions d’euros

Amb un pressupost de 6,3 milions d’euros, les obres de l’estació s’han allargat a causa d’una aturada per problemes amb la anterior constructora adjudicatària. Ara, amb la vista posada a tenir-la ja en funcionament a finals de l’any vinent, Adif treballa en una estació que permetrà mantenir el servei actual i alhora integrar-la dins la gran operació ferroviària que es desenvolupa entre el Clot i la Trinitat Nova i que tindrà com a peça central -i encara sense data- la gran estació intermodal de la Sagrera, que comptarà amb servei d’Alta Velocitat, Rodalies, Metro (L-4, L-9 i L-10) i estació d’autobusos, així com vials d’accés en cotxe.

“Es tracta d’una operació molt complexa”, ha detallat Luis Ubalde, coordinador d’Adif, que ha detallat que el projecte s’ha planificat “de forma conjunta amb l’àmbit de la Sagrera” i que ha suposat treballar en el soterrament de tres línies ferroviàries, la de Mataró, la de Granollers i l’alta Velocitat.

WhatsApp Image 2021 06 03 at 13.44.06 (1)

La nova estació s'integra en tot el sector ferroviari de la Sagrera / Jordi Palmer

Pel que fa a Sant Andreu Comtal, el projecte inclou una construcció en planta baixa que acollirà els serveis als usuaris, venda de bitllets i vestíbul, i un nivell inferior amb les andanes i les vies. Una de les seves especificitats és la “sostenibilitat” amb que s’ha planificat, incloent fins a cinc llucernaris que permetran l’entrada de llum natural i ventilació a la zona de vies.

Un nou parc lineal

La nova estació estarà envoltada per una plaça que en el futur quedarà integrada en el parc lineal que cobrirà tota l’actual part de vies, de manera que es fomentarà la permeabilitat entre els barris i els districtes que actualment estan separats per les vies del tren.

estacion sant andreu comtal foto jordi palmer

L'antiga estació es destinarà a usos no ferroviaris / Jordi Palmer

Pel que fa a l’estació actual, queda pendent definir el seu ús, “no ferroviari”, amb l’ajuntament de Barcelona. El que sí seguirà en ús mentre no es formalitzi la construcció general del parc, serà la passarel·la que fins ara permet canviar d’andana, que en serà l’accés principal per la banda del barri de Sant Andreu, però també s’hi podrà accedir des de l’altra banda, al parc de la Maquinista, al barri del Bon Pastor, també al districte de Sant Andreu.

 

Imatge principal: Les obres de la nova estació de Sant Andreu Comtal / Jordi Palmer