La T-Mobilitat, el nou sistema de bitlletatge digital de la xarxa de transport públic de l’àrea de Barcelona, que permetrà dir adéu a les targetes de cartró, continua el seu progrés amb una nova fase de proves que ha començat aquesta setmana i que s’obre a tota la ciutadania, després d'altres fases que van començar durant el Mobile World Congress i que van seguir durant l'estiu.
Des d’aquest dilluns, 4 d’octubre, ja es pot sol·licitar la T-Mobilitat en una nova fase en que s’incorporen noves prestacions, com els canals digitals, el web T-Mobilitat, i les aplicacions T-Mobilitat i TMB APP, tot i que aquesta última aplicació només serà accessible, de moment, per mitjà d’invitació. Tots aquests canals són oficials i permetran fer gestions sobre suports i títols de transport T-Mobilitat.
Segons ha informat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), en aquesta nova fase les persones que s’hi apuntin també podran fer-se el compte digital, que és el que els permetrà realitzar gestions en línia, com ara consultar factures i tràmits, a més d’accedir a les aplicacions mòbil, on també es podran comprar i recarregar títols i dur a terme més gestions.
Procés de registre
Els nous usuaris s'han de registrar primer al web, on cal adjuntar el DNI. Un cop fet aquest pas, cal esperar que un agent validi la sol·licitud de registre i aleshores es pot passar a fer la sol·licitud formal de la targeta, que un cop acceptada comportarà que es rebi la targeta a la direcció postal indicada en un període màxim d’uns 10 dies. La targeta tindrà un preu habitual de 4,5 euros, tot i que serà de 2,25 euros durant aquests dies de prova.
Un cop amb la targeta ja en mans de l'usuari es pot accedir als següents tipus de bitllets del següent quadre:
A més, les persones que disposin d’Android amb NFC podran viatjar amb el seu telèfon, sense necessitat d’una targeta. L’app T-Mobilitat i TMB app permetran validar per accedir al transport públic, després de descarregar una funcionalitat extra que permetrà generar a cada aplicació una cartera electrònica on s’hi guardaran els títols virtuals de transport. Les aplicacions seran gratuïtes, però aquesta funcionalitat tindrà un cost d’1 euro, que durant aquests dies de prova quedarà reduït a 0,50 euros.
Durant aquesta fase de proves, el preu dels suports i els títols de transport que ara mateix funcionen amb la T-Mobilitat és del 50% del que serà habitual un cop el sistema es posi en marxa. També és especial la caducitat dels títols, T-Usual i T-Jove, que tenen una validesa de 5 dies en fase de proves. La targeta o aplicacions que s’adquireixin o es descarreguin durant la fase de proves continuaran sent vàlides quan s’iniciï la posada en servei.
Recarregar i gestionar
Quan els títols inicials s’esgotin, les persones que tinguin la T-Mobilitat, ja sigui en targeta o mòbil, podran recarregar-la a les màquines d’autovenda de la xarxa i també a través de les aplicacions oficials. De fet, una de les principals funcionalitats de l’aplicació, més enllà de poder viatjar, és poder recarregar la targeta. Amb els mòbils amb NFC, tant Android com iOS, es podrà realitzar la compra i recarregar-la a l’instant a la targeta apropant els dos elements. Per a telèfons que no tinguin NFC, també està previst habilitar la compra de títols més endavant.
Aquests canals també permetran dur a terme altres gestions, com ara consultar informació, factures, tràmits o bloquejar una targeta, en cas de pèrdua o robatori.
Nous canals d’atenció
Amb l’inici d’aquesta nova fase es posen en marxa dos nous canals digitals T-Mobilitat: un compte de Twitter, que difondrà informació del sistema i atendrà consultes, un canal d’atenció de Telegram i un altre canal de difusió de Telegram. Es sumen als que ja han funcionat des de l’inici de proves: les oficines presencials del Centre d’atenció i informació T-Mobilitat i el telèfon 900 928 900, i els punts d’atenció presencials dels operadors, que també atendran els dubtes i consultes de les persones usuàries i que s’aniran ampliant progressivament.