Nova manifestació del sector del taxi a Barcelona. En aquesta ocasió els taxistes protesten contra les plataformes VTC, com Bolt i Uber, i multinacionals com Free Now a qui acusa de voler alterar els preus regulats de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET). La marxa lenta, que està convocada per Élite Taxi i el Sindicat del Taxi de Catalunya, començarà al voltant de dos quarts d'onze del matí a la Plaça Espanya i continuarà per la Gran Via fins a Plaça Catalunya, on faran una primera aturada davant de la seu de Free Now. Després, enfilaran pels carrers Fontanella i Trafalgar fins a Arc del Triomf, amb la intenció d'arribar al Parlament, on han demanat reunir-se amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller de Territori, Juli Fernández. Els taxistes estan convocats abans de l'inici de la marxa, al voltant de les deu del matí a les Torres Venecianes, on es trobaran durant una hora per iniciar junts la marxa lenta.
Trajectes gratuïts
Els taxistes volen demanar a la Generalitat que inclogui mesures perquè les plataformes com Free Now, Bolt i Uber, que a Barcelona ofereix servei d'intermediació entre usuaris i taxistes, no alterin els preus regulats per l'IMET. Segons el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, l'empresa Free Now "s'inventa suplements que només estan al seu cap". Per la seva banda, Bolt ha anunciat que per tal de contraprogramar la marxa lenta ha ofert trajectes gratuïts. En un comunicat, la companyia va criticar aquest dilluns que la mobilització pretén "enfrontar dos sectors", com el del taxi i les VTC. El president de Movea, Eduardo Martín, va assenyalar "les autoritats s'han entestat a enfrontar a dos sectors, els taxis i les VTC, que poden i han de conviure pacíficament".
En relació amb Free Now, els taxistes denuncien que la companyia continuen amb la seva intenció de voler cobrar vuitanta cèntims com a 'càrrec de servei' i una altra quantitat entre els cinc cèntims i l'euro i mig en concepte de 'càrrec d'alta demanda', mesures que l'IMET va demanar retirar en trobar-se fora de les tarifes regulades per l'organisme. De fet, un informe de l'empresa admet que no aplicar aquests càrrecs suposarà un "perjudici irreversible" i es traduirà en una pèrdua d'ingressos de 3 milions d'euros entre l'11 d'agost passat i el 31 de desembre d'aquest any. El document recull que una desviació pressupostària com aquesta per al 2023 deixaria la filial espanyola de Free Now en una situació "completament inassumible per als accionistes en un moment en què el sector està en un moment de recerca de rendibilitat i el creixement sostenible".
Assemblea de taxistes
El sector té previst celebrar una assemblea durant la jornada d'avui per tal de decidir un possible calendari d'aturades que podrien coincidir amb la fira audiovisual ISE, que té previst rebre més de 40.000 assistents entre el 31 de gener i el 3 de febrer. A més, el col·lectiu també denuncia que la Guàrdia Urbana no està actuant prou contra les VTC que no podrien circular d'acord amb els requisits inclosos en el decret que regula el sector aprovat fa uns mesos.
La marxa lenta dels taxistes no serà l'única que es podrà veure aquest dimarts. El sector de les VTC tradicionals ha organitzat una marxa lenta, que començarà a l'aeroport entre les vuit i dos quarts de nou del matí, i que es desplaçarà al Servei Territorial de Transports de Barcelona primer i al Departament de Territori després. Entre les seves protestes, les VTC tradicionals protestaran pels requisits inclosos en el decret llei, com per exemple determinats requisits pensats per a les VTC de plataforma o errors administratius que han deixat alguns conductors en un buit legal després que l'administració hagi trigat setmanes a tramitar visats necessaris per operar el servei.