L'obertura, dissabte passat, del Tunel de Glòries en direcció Besòs havia d’alleugerir els problemes de sortida de la ciutat a l’espera de la prova de foc d’aquest dilluns, primer feiner en ús. De fet, el mateix Ajuntament de Barcelona preveia que durant les hores punta de la tarda hi hagués embussos en la zona d’accés a la nova infraestructura, és a dir, en el tram de la Gran Via comprès entre els carrers de Marina i Padilla. El mateix consistori, des dels serveis de Mobilitat, ja havia apuntat aquesta possibilitat la setmana passada, assegurant que aquests embussos es generarien “pels dubtes dels conductors” i es mostraven confiats que se solucionessin un cop els usuaris s’acostumessin a agafar el túnel.
Però dilluns a la tarda no va passar ben bé el que preveia l’ajuntament, ja que els problemes es van generar just a l’altre costat de la plaça de les Glòries, amb l’intent dels conductors d’accedir al tram central de la Gran Via a l’alçada del centre comercial, una possibilitat que no està prevista des de dissabte. El resultat, un caos circulatori en un tram que ha passat, de divendres a dissabte, de ser el principal punt d’accés al tram central de la Gran Via a esdevenir un carrer només per a ús de veïns i usuaris del centre comercial i d’un sol carril.
Nova mobilitat a les Glòries
L’entrada en servei del túnel ha implicat la implementació de tota una nova mobilitat de la plaça de les Glòries, amb la prohibició del pas per la plaça en direcció sortida a tots els vehicles a excepció d’autobusos urbans i l’habilitació d’una nova ‘anella’ que desvia el trànsit per un recorregut tant llarg com recòrrer quinze illes de l’Eixample. Amb tot, la principal novetat d’aquesta nova mobilitat és que s’ha eliminat la possibilitat d’accedir al tram central de la Gran Via un cop passada la plaça de les Glòries.
De fet, la intenció de l’ajuntament és que els vehicles que vulguin accedir a la Gran Via per sortir de Barcelona és que es desplacin pel carrer Perú fins a Selva de Mar, ja gairebé a l’extrem de la ciutat. El problema és que els conductors no es van donar per assabentats, i tant els que optaven per fer la volta per la nova ‘anella’, com els que optaven per passar pel mig de la plaça tot i estar prohibit, es trobaven encaixonats en el carril lateral de la Gran Via i desviats en direcció mar al carrer Ciutat de Granada, tot plegat un bucle circulatori que va fer enfadar més d’un usuari.
El més pervers de tot és que la valoració estricta del funcionament del Túnel va ser dilluns força positiva, ja que va ser utilitzat per gairebé 30.000 cotxes sense cap incidència remarcable. El problema és que l’embús es va localitzar en un altre punt no previst.