Amb la posada en marxa aquest dissabte, 6 de novembre, del Túnel de les Glòries en sentit Besòs, comença una nova etapa en la mobilitat d’aquesta zona. A l’espera que a principis de l’any 2022 s’inauguri el túnel en direcció Llobregat, les afectacions al trànsit dels propers dies seran la primera prova de foc de l’intent de pacificar una plaça que al llarg de la història les ha vist de tots colors.
El nou túnel, de moment només de sortida en direcció Besòs, comptarà amb dos carrils per a vehicle privat i un per a bus, que serà utilitzat sobretot per autobusos interurbans. Tots els carrils comptaran amb una limitació de velocitat de 50 quilòmetres per hora i està previst que s’instal·li un radar de tram per controlar i sancionar els excessos de velocitat, tot i que no estarà operatiu fins que no entri en marxa el túnel d’entrada en sentit Llobregat, que tindrà la mateixa configuració de dos carrils per a vehicle privat i un carril bus.
La intenció immediata de l’Ajuntament de Barcelona és aprofitar la posada en marxa del túnel per reordenar i pacificar el trànsit en superfície a la plaça de les Glòries, que a partir de dissabte només serà accessible per a autobusos urbans i per a bicicletes. Així, dins dels canvis que es posen en marxa aquest mateix dissabte, hi ha el desviament obligatori pel carrer de Castillejos de tots aquells vehicles que no vulguin utilitzar el túnel. Els que vulguin agafar la Meridiana en direcció Montcada i Reixac no podran escurçar camí per la plaça, sinó que hauran de baixar fins a Bolívia per tornar a pujar per Badajoz fins a tornar a les Glòries per poder entrar a la Meridiana.
Nova ‘anella’ de Glòries
A més, aquesta nova ‘anella’ de les Glòries es tancaria per la part superior pels carrers Independència, Aragó i altre cop Castillejos. Donar la volta completa seria equivalent a recórrer un rectangle de cinc per tres illes de l’Eixample. A aquests canvis cal afegir que ja no serà possible accedir al tronc central de la Gran Via des del carrer Llacuna, i per tant caldrà fer-ho a Selva de Mar. D’altra banda, i fins que no s’obri el túnel d’entrada a la ciutat, els vehicles que es desplacin en sentit Llobregat podran continuar travessant pel mig de la plaça.
Tots aquests canvis es posaran en pràctica a partir de dissabte, però cal tenir en compte que la prova de foc serà dilluns a la tarda, a l’hora punta de sortida de Barcelona en direcció al Barcelonès Nord i el Maresme i moment habitualment conflictiu. Encara que sobre el paper, la posada en marxa del túnel no hauria de significar un empitjorament de la circulació, sinó tot el contrari, ja que un cop passat el semàfor del carrer Padilla i ja dins el túnel, els vehicles ja no trobaran cap més semàfor i podran accedir directament a la Ronda de Dalt o la C-31 en direcció Badalona i Mataró, a ningú no se li escapa que canviar tota la circulació d’un punt sempre atapeït de circulació com aquest no pot estar exempt de problemes.
Previsió d’embussos els primers dies
De fet, des de l’Ajuntament de Barcelona donen per fet que a causa de tota aquesta reconfiguració, els primers dies hi haurà embussos a l’accés al túnel, al sector de la Gran Via entre Marina i Padilla. Així ho va afirmar dimecres el director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila, que va donar per fet que “els dubtes dels conductors” a l’hora de trobar-se amb una nova possibilitat circulatòria i la necessitat de triar entre entrar al túnel o desviar-se pel carrer Castillejos en sentit cap a la platja. “Això passa en obres noves quan els conductors es troben amb noves possibilitats, que redueixen la marxa per veure bé per on han d’anar”, va assenyalar, al mateix temps que es va mostrar confiat que la “saturació dels primers dies” desaparegui “a mesura que es vagi coneixent el nou túnel”.
En tot cas, una de les primeres crítiques que ha provocat la configuració del túnel és que només hi hagi dos carrils per a vehicle privat, mentre que el tercer està reservat per als autobusos interurbans, un fet que també pot provocar una situació de coll d’ampolla, tot i que la previsió és que el tram anterior a Gran Via ja tingui aquesta mateixa disposició.
Pitjor serà el túnel d’entrada
A més, de la mateixa manera que els conductors que utilitzin el túnel en direcció Besòs de sortida ja no trobaran més semàfors més enllà de Padilla i per tant, un cop dins del túnel s’haurien d’haver acabat les possibilitats de trobar un embús en situació normal, un cop s’inauguri el túnel d’entrada a Barcelona -a principis del 2022, sense data concretada- els conductors es trobaran amb la situació inversa, un semàfor just a la sortida.
Aquesta situació, de fet, pot ser més complicada de gestionar pel que fa a la mobilitat i, de moment, segons van detallar fonts de l’obra, el que està previst és habilitar un semàfor també a l’entrada del túnel en direcció cap al centre de la ciutat, és a dir, a l’accés a l’altura de la Rambla del Poblenou, el qual tindria la funció d’evitar que en cas d’embús els vehicles quedin col·lapsats dins del túnel, però això no evitaria que es reproduïssin els habituals embussos al tronc central d’entrada a Barcelona a l’hora punta del matí.
Tot plegat suposa una doble prova per a la mobilitat i per a l’Ajuntament de Barcelona. La primera tindrà lloc a partir d’aquest cap de setmana, però es veurà la seva evolució durant la vinent. La segona prova, i més definitòria, tindrà lloc un cop s’estreni el túnel en direcció Llobregat i s’apliquin nous canvis en la circulació, que previsiblement també trauran de la plaça de les Glòries el trànsit que es dirigeixi cap al centre de la ciutat. Cal recordar, en tot cas, que l’objectiu final de tota l’operació no és tant afavorir l’entrada i sortida de cotxes, sinó alliberar espai per poder convertir la plaça de les Glòries en un immens parc urbà. De fet, s'espera que un cop culminats aquests primers desviaments de trànsit ja es pugui començar a treballar en la urbanització de la superfície de la plaça. Pendent per més endavant quedarà la urbanització definitiva del tram de la Gran Via entre Badajoz i la Rambla del Poblenou, un fet que no ha agradat els veïns de la zona.