La primera fase per unir les xarxes tramviàries a la Diagonal començarà el primer semestre del 2021. El tram d'inici serà el que va entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, en total 1,8 quilòmetres i tres noves parades: Monumental, Sicília i Verdaguer, aquesta última amb correspondència amb metro L4/L5. Paral·lelament també es reubicarà la parada de Glòries i servirà per connectar amb la xarxa existent del Trambesòs i la cruïlla de l’avinguda Diagonal amb el carrer Girona.

Mapa de les noves parades de la primera fase

El conseller de Territori, Damià Calvet, va mostrar la seva satisfacció pels "acords subscrits pel president Puigdemont i el conseller Josep Rull". I considera que aquest és un "projecte constructiu" que afavoreix "la reactivació econòmica del país".

La inversió d'aquesta primera fase és de 45 milions d'euros que el govern de la Generalitat licitarà el darrer trimestre d'aquest 2020. Les obres es preveu que durin pràcticament dos anys, poc més de 21 mesos, i posteriorment, a partir de l'any 2023, s'obrirà el termini per a la fase 2, fins a arribar a connectar amb la plaça Francesc Macià. Aquest projecte també es treballa per completar els extrems de tota la xarxa: d'una banda fins a Badalona i de l'altra fins a Esplugues, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts.
Per a l’entrada en servei d’aquest tram seran necessaris 3 tramvies addicionals i es preveu que la demanda diària afegida serà d’uns 18.000 viatges. Una afluència molt baixa, tot i que asseguren que es pot arribar a passar dels 100.000 passatgers diaris quan totes les obres estiguin completades.

Mapa actual del sistema en funcionament del TRAM

Sense informe sobre l'impacte ambiental

Cal recordar que aquest projecte, emmarcat en l'agenda verda, no comptarà amb una avaluació final sobre l'impacte mediambiental. La mateixa Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ho ha subratllat en el seu comunicat: "Anteriorment, el 30 d’octubre del 2017, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya va emetre l’informe d'impacte ambiental sobre l'estudi informatiu, pel qual es determinava que el Projecte no s'havia de sotmetre a una avaluació d'impacte ambiental ordinària, atès que l'actuació prevista no té efectes significatius en el medi ambient si s'adopten les mesures previstes en el document ambiental".
Un aspecte que contrasta amb l'avaluació final que ja ha donat la tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz: "Aquest nou tram és un acord bo per al transport públic, que reduirà la contaminació, farà la Diagonal més verda i dinamitzarà el comerç dels barris i del centre de la ciutat".