Els quatre carrers de l’Eixample que s’han de convertir en Eixos Verds -Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell- i que estan en obres des de mitjans d’agost han arribat pràcticament a la finalització de la primera fase, que inclou totes les actuacions urbanístiques previstes en una de les bandes de cada carrer afectat, la banda mar en el cas de Consell de Cent i les bandes Llobregat pel que fa als altres tres carrers afectats. Per això, aquesta setmana ha començat la segona fase, que suposa el trasllat de la zona d’obres d’un costat del carrer a l’altre.
De fet, les obres van sobre el calendari previst, amb l’horitzó de donar-les per acabades a finals d’abril, just quan quedi un mes per a les eleccions municipals i en un context en que el mateix govern municipal manté divisions sobre l’aplicació futura del Model Superilla, força criticat per l’oposició. En tot cas, aquest dijous, l’arquitecte en cap de l’Ajuntament, Xavi Matilla, acompanyat per responsables de BIMSA, ha volgut explicar els eixos principals d’aquesta segona fase en un tram del carrer Consell de Cent, entre Balmes i la Rambla de Catalunya, on la primera ja està pràcticament enllestida a banda de les actuacions de parcs i jardins i mobiliari urbà que quedaran pel final.
Sobre el terreny, entre el garbuix d’operaris treballant i uns itineraris a vegades força complicats pels vianants, amb fins i tot cotxes circulant per sobre la vorera, ja es pot començar a intuir “el caràcter dels nous carrers”, segons Matilla. El futur carrer tindrà una plataforma única de façana a façana i s’ha eliminat l’asfalt. Així, excepte els espais on es recuperaran les antigues llambordes i les vies del tramvia, els nous carrers estaran pavimentats amb panots i granit, amb escocells “molt més amplis”, que passen del tradicional metre quadrat als de 4 m² els més petits, perquè també n’hi haurà de més grans. També es veuen els canvis en l’enllumenat, que ja no està pensat per afavorir la circulació, sinó que tenen “una mida més humana”.
Canvi per trams
Aquest canvi de fase es realitza per trams i de forma progressiva, en el sentit de la circulació, duent a terme talls de trànsit intermitents per poder desplaçar les tanques de formigó. Es preveu que la intervenció per modificar l’àmbit d’obres als quatre futurs eixos verds duri durant tot el mes gener. En total s’actuarà sobre 35 trams d’obra. Tot i el canvi de fase, continuarà habilitat un carril per la circulació de vehicles de com a mínim 3,6 metres d’amplada, que es mantindrà un cop acabades les obres perquè són els “requisits dels serveis d’emergència”, a banda que tot i la pacificació dels carrers caldrà garantir l’accés en vehicle privat a veïns i usuaris d’aparcaments.
Això sí, de moment continuaran els maldecaps per a veïns i usuaris de la zona, ja que les afectacions per les obres obligaran a ocupar la totalitat dels xamfrans i això comportarà que les actuals zones de càrrega i descàrrega i de zona blava deixin d’estar operatives. Per aquest motiu, es permetrà la càrrega i descàrrega a dins dels mateixos trams d’obra. Tot i el terrabastall, segons l’Ajuntament, els vianants comptaran amb franges de pas d’amplada suficient i la circulació de bicicletes continuarà estant garantida. A més, la part que ara es comença a fer serà la que tindrà més arbrat i més verd.
Intervencions ja realitzades
De moment, ja s’ha executat la demolició dels paviments de l’antiga calçada i s’ha fet el rebaix de terres per encabir les canalitzacions d’aigua freàtica, enllumenat, telecomunicacions i altres serveis. També s’ha reordenat el sistema de clavegueram amb la reposició i ampliació de nous embornals a ubicacions compatibles amb la nova urbanització. La xarxa de recollida d’aigües s’ha renovat completament i s’han disposat els elements del nou enllumenat i s’han modificat diversos serveis de companyies.
Finalment, s’ha fet la reposició de terres adequades, s'han ampliat els escocells (que passen d'1 m² a 4 m²) i s’han posat les bases de formigó allà on es preveu el pas de vehicles. En aquests àmbits ja s’ha pavimentat amb els materials característics dels eixos verds que són el granit i el panot, creant la plataforma única que anirà de façana a façana. Aquesta primera fase serà completada amb els treballs de la segona, corresponent a l'àmbit del carrer que incorpora els espais de vegetació i arbrat de més superfície.