A partir d’aquest divendres, 1 de juliol, la Línia 5 del Metro de Barcelona (la línia blava) tindrà un important tram fora de servei per obres que no es restablirà completament fins a l’1 de setembre, per poder dur a terme la segona fase de la renovació de la via del tram Sagrera - Horta, que es va construir l’any 1960, amb una inversió prevista de 15 milions d’euros. Després d’una primera fase de talls durant la passada Setmana Santa, amb l’arribada del juliol comença un tall que afectarà, durant aquest mes, tot el tram comprès entre les estacions de la Sagrera i Horta, mentre que a l’agost, també quedarà sense servei l’estació d’Horta i, per tant, el tram afectat serà de la Sagrera al Carmel.


⚠️ Obres al Metro de Barcelona per l'estiu 2022: Tots els talls i afectacions a l'L3 i L5
 

Quina part de l’L5 de metro estarà tallada?

A causa d’aquest tall, durant els mesos de juliol i agost l’L5 tindrà servei en dos trams sense connexió entre ells. Durant tot el mes de juliol estarà tallada la línia entre les estacions de la Sagrera i Horta, és a dir, hi haurà servei en dos trams de la línia, per una banda, Cornellà Centre - la Sagrera i per l’altra, Horta - Vall d’Hebron. Durant tot el mes d’agost, l’estació d’Horta també quedarà fora de servei, de manera que el servei de Metro durant tot aquest mes serà, per una banda, Cornellà Centre - la Sagrera i per l’altra, Carmel - Vall d’Hebron.

Alternatives de transport per Barcelona

En tot l’operatiu alternatiu per facilitar la mobilitat dels usuaris durant el tall de l’estiu, TMB aposta perquè la principal alternativa sigui el mateix servei de Metro. En tot cas, TMB reforçarà entre un 6% i un 20% el servei de les línies convencionals 1, 2, 3 i 4 i també es reforçaran les línies de bus V27 (que cobreix el trajecte Vilapicina - La Sagrera) i D50 (Virrei Amat - Camp de l’Arpa) que tenen un recorregut en part coincident amb l’L5. A més, hi haurà un servei de doble bus llançadora dotat amb una vintena d’autobusos que tindrà el mateix horari del metro, cobrirà el trajecte entre les estacions afectades i hi tindran prioritat les persones amb mobilitat reduïda.

Durant juliol i agost, aquestes són les afectacions previstes / Foto: TMB

Les alternatives més importants seran les següents:

  • L3: La línia verda permet connectar el tram superior de l’L5 a Vall d’Hebrón i reconnectar amb la línia blava en direcció Cornellà a les estacions de Diagonal i Sants Estació.
  • L4: Amb la línia groga es pot arribar a les estacions de Verdaguer i Maragall, tot i que no es podrà transbordar en la segona.
  • Rodalies: Per l’estació de Sagrera-Meridiana de Rodalies hi passen les línies R3, R4 i R12, que permeten arribar fins a Sants Estació. L’R4 arriba, també, fins a Cornellà Centre.
  • Reforç d’autobusos regulars: Com ja s’ha esmentat, es reforçaran les línies de bus V27 (que cobreix el trajecte Vilapicina - la Sagrera) i D50 (Virrei Amat - Camp de l’Arpa) que tenen un recorregut en part coincident amb l’L5.

Doble servei d'autobús llançadora per les obres

A banda de totes les alternatives de transport ordinàries, s’habilitarà un servei d'autobús especial que connectarà cada estació de Metro fora de servei. Ara bé, hi haurà canvis importants respecte al tall de juliol i al d’agost:

  • Juliol: Servei complementari d’autobús amb 19 vehicles articulats i al voltant de 3,5 minuts d’interval en l’hora punta de feiner. Connectarà les estacions de la Sagrera i Horta amb parada a totes les estacions intermèdies.
  • Agost: Hi haurà dos serveis de llançadora. El primer serà el mateix que el del juliol, tot i que amb 16 vehicles articulats i al voltant de 4 minuts d’interval en hora punta de feiner. I el segon serà específic per connectar les estacions d’Horta i el Carmel, amb tres vehicles més petits -a causa que els carrers són més estrets- i un interval de pas aproximat de 7 minuts.
Durant el mes de juliol hi haurà un bus llançadora que enllaçarà les estacions de la Sagrera i Horta amb parada a totes les estacions intermèdies / Foto: TMB
A l'agost es mantindrà la mateixa llançadora del juliol (en color vermell) i s'afegirà una segona llançadora per enllaçar les estacions d'Horta i el Carmel (en color negre) / Foto: TMB

Campanya de comunicació intensiva

A més, TMB està desenvolupant una intensa activitat de difusió del tall i les alternatives de transport disponibles mitjançant informadors, cartelleria, plafons publicitaris, fullets (un de global i d'altres per a les estacions afectades), el web corporatiu, les xarxes socials, la megafonia i altres canals de la xarxa de metro. Els informadors ja porten dies presents a les estacions de metro on no circularan els trens durant els mesos de juliol i agost, així com en altres estacions de la línia.