Les obres per millorar el túnel de la Rovira comencen aquest dilluns i implicaran que, en la primera fase, hi hagi talls nocturns del trànsit. L'objectiu de l'actuació és millorar la seguretat, l'eficiència energètica, renovar el paviment, tractar les patologies estructurals, millorar la impermeabilització i el drenatge i renovar bona part de les instal·lacions del túnel. La previsió és que les obres durin uns 12 mesos i mig i la inversió prevista és de 17,4 milions d'euros. En la primera fase -desembre i gener- es faran talls nocturns del trànsit en sentit baixada. Aquesta actuació forma part de la transformació de l'àmbit de la rambla del Carmel i permetrà actualitzar i adaptar una infraestructura que és del 1987.
El túnel té una longitud d'uns 1.300 metres, amb l'entrada sud al barri del Baix Guinardó i la nord al Carmel. En la primera fase es farà neteja, retirada dels panells vitrificats, inspecció de les patologies al llarg del túnel, realització de l'escàner 3D i auditoria de les instal·lacions actuals. Es preveu fer-ho en dos o tres mesos.
El tall nocturn del túnel en sentit al centre ciutat serà entre les 22.30 h i les 5.30 h, de diumenge a dijous. La previsió de l'Ajuntament és que els treballs s'executin en cinc fases, en les quals s'alternarà el sentit ascendent i descendent en els talls del túnel.
Millores en la seguretat
Les actuacions també busquen millorar la seguretat del túnel. S'executaran tres galeries d'evacuació de nova construcció que tindran connexió transversal entre els dos tubs, és a dir, entre els dos sentits de la marxa, l'ascendent i el descendent.
També es renovaran les instal·lacions de seguretat i de comunicació amb noves solucions tecnològiques. Entre les actuacions hi ha un nou sistema de radiocomunicacions per disposar de cobertura a les noves galeries d’evacuació i incorporar un sistema de missatgeria d’emergència a través del servei de radiodifusió FM, la implantació d’un nou sistema de megafonia al túnel, la renovació dels punts de socors i noves barreres, balises i semàfors per si cal tancar el túnel, entre d'altres.
Les obres també inclouen la renovació de tot el paviment, que es farà amb un microaglomerat ultrafí, un paviment més resistent. També es canvia tot l'enllumenat del túnel, que serà amb tecnologia LED i s'implementarà un sistema integral intel·ligent de gestió de l’enllumenat. El sistema de ventilació es mantindrà, però un cop finalitzada l'obra, es faran noves pautes de ventilació totalment automatitzades i adaptades als diferents escenaris. Es millora la xarxa d'alimentació d'energia del túnel.
Finalment, les obres també pretenen solucionar lesions al túnel que comporten filtració d'aigua. Es farà una reparació d'aquestes fissures, es repararan les juntes i es renovarà la impermeabilització de la infraestructura per evitar noves filtracions.