Després d’efectuar tasques preliminars per detectar i desviar xarxes de serveis, Adif ja es prepara per donar principi a les obres de soterrament de les vies de tren al municipi de Montcada i Reixac per al segon semestre d’aquest 2024. Segons ha informat Adif, aquestes obres començaran per la construcció del tram entre pantalles del futur túnel que travessarà el centre de Montcada un cop ja s’ha presentat la planificació a l’Ajuntament i entitats ciutadanes. El començament de les obres suposarà el desviament del traçat de la línia ferroviària en dues fases, a fi i efecte de mantenir la circulació mentre es construeixen les noves estructures.

Així, el calendari s’ha sectorizat en quatre zones: túnel en mina (sector de Vallbona (Barcelona) - Can Sant Joan), zona central (nucli urbà), Font Freda i Can Coll. Un cop es completin els sondejos que es realitzen actualment per desviar les xarxes de servei existents, la previsió d’Adif és que al segon semestre comenci l’execució del tram entre pantalles del futur túnel d’integració al tram central, així com la preparació de la tercera via a l’estació, ja que el projecte inclou la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres pel que passaran les vies de la línia R2, que sumarà una tercera via per ampliar la capacitat i flexibilitat del sistema ferroviari. Tota l’operativa té un pressupost de 540,4 milions d’euros

Imatge virtual de la futura estació de Montcad ai Reixac / Foto: Adif

La construcció de les pantalles es perllongarà durant el 2025 als sectors central i de Font Freda, avançant també en l’excavació en mina. En aquest moment es realitzarà la primera fase del desviament de l’R2 per mantenir el servei ferroviari i també de l’autopista C-33, per compatibilitzar les seves estructures amb la futura integració ferroviària. De cara al 2026, es prosseguirà amb la posada en servei de la segona fase del desviament de la línia ferroviària, l’execució de les pantalles i l’excavació en mina. La conclusió del soterrament promourà, juntament amb altres obres en desenvolupament, la permeabilitat de la infraestructura ferroviària de la línia Barcelona-Portbou.

Eliminació de passos a nivell

Així, s’incrementaran les condicions de seguretat per a veïns i viatgers i per a l’explotació ferroviària, ja que s’eliminaran dos passos a nivell amb una elevada densitat de trànsit de vehicles i vianants en una xarxa amb un gran nombre de circulacions de les línies R2 i R11 de Rodalies, i crearà nous espais per a ús ciutadà. Juntament amb la construcció d’una nova estació soterrada, el projecte configurarà futurs esquemes d’explotació de la xarxa ferroviària de l’àrea metropolitana de Barcelona. L’edifici de la nova estació tindrà dos accessos: un des del carrer Guadiana i un altre des del passeig que es crearà sobre la llosa que cobrirà les vies de ferrocarril. El vestíbul comptarà amb dues lluernes que permetran l’entrada de llum a l’interior de l’edifici.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!