Amb l’arribada de l’any 2025 a tocar, Barcelona viu, com és habitual, envoltada de grans obres d’infraestructures amb relació al transport públic, però a diferència d’altres anys, sense cap inauguració a la vista. Si en aquest context el 2024 ha estat el de la inauguració sense acte inaugural del perllongament del tramvia per la Diagonal entre les Glòries i Verdaguer, el 2025 serà un any d’avançament d’obres, però sense que entri en servei cap nova infraestructura.  Aquesta és la previsió de les obres per al nou any:

Metro: Pendents de la tuneladora

La gran obra en marxa de la xarxa de Metro de Barcelona és la del tronc central de l’L9/L10 que ha d’unir en el futur les estacions de Zona Universitària amb La Sagrera i completar així aquesta important infraestructura que unirà Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona Franca i l’aeroport del Prat. De moment, però, el 2025 estarà llastat per l’aturada de la tuneladora, ja que un cop aquesta va arribar al pou de l’estació de Mandri el departament de Territori va anunciar la necessitat de canviar la roda de tall, una operació que suposa una parada de catorze mesos.

Això vol dir que no se seguirà excavant el túnel fins, en el millor dels casos, finals d’estiu del 2025, de tal manera que el túnel pendent, des de Mandri fins a Lesseps acumularà un any llarg més de retard. Això ha fet canviar els plans de posada en servei de les estacions pendents, inclosa la de Camp Nou, molt demanada per resoldre els problemes de mobilitat a l’entorn de l’estadi del FC Barcelona. En contrapartida a aquesta aturada, el Govern sortint va anunciar a principis d’agost la intenció d‘obrir el 2027 el tram de les L9/L10 entre Guinardó | Hospital de Sant Pau i La Sagrera, així com obrir l’estació de Sagrera TAV, i, de moment, l’executiu Illa no s’ha desdit d’aquesta promesa.

20240802 OBRES TUNEL L9 MANDRI / Foto: Montse Giralt
Zona d'obres de la futura estació de Mandri del tronc central de l'L9/L10, on hi ha aturada la tuneladora que ha de seguir fins a Lesseps. L'entrada en servei de tot el tronc central pot arribar cap a l'any 2030 / Foto: Montse Giralt

El que sí que s’ha activat són les obres en algunes de les estacions, com les de Plaça Maragall i Guinardó | Hospital de Sant Pau, que haurien d’obrir l’any 2027, com la de Sanllehy, sense data d’obertura. Així mateix, continuen les obres a les futures estacions de Sarrià i Mandri. També en l’àmbit del Metro es treballa en l’adaptació d’algunes estacions que encara no permetien l’accés a persones amb mobilitat reduïda, com Sants Estació i Verdaguer, mentre que s’avança en els projectes d’altres, com Plaça de Sants, un cop aquest 2024 s’han acabat les obres a l’intercanviador de Maragall.

Ara bé, mentre continuïn les obres a les estacions i a l’espera que es reprengui l’excavació del túnel, el que sí que pot avançar durant el 2025 són els tràmits per desencallar dos perllongaments que també formen part dels projectes expansius del Metro. D’una banda, l’L4, que des de La Pau arribarà fins a La Sagrera i de l’altra, l’L2, que des de Sant Antoni hauria d’arribar a Parc Logístic. Tots dos projectes avançaran, en tot cas, als despatxos, perquè encara no hi ha data d’inici d’obres i en cap cas seria durant el 2025. 

FGC: Nova fase d’afectacions a partir del 20 de gener

Ara fa un any, el 8 de gener del 2024, van començar finalment les obres per perllongar la línia del Baix Llobregat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de l’estació de Plaça Espanya fins a la de Gràcia, on tindrà enllaç amb la línia del Vallès. Amb un pressupost de 412 milions d'euros, implica la construcció de quatre quilòmetres de túnel i tres noves estacions: Hospital Clínic, amb enllaç amb l’L5 del Metro; Francesc Macià, el principal espai de la ciutat sense transport públic subterrani, i Gràcia, on connectarà amb les altres línies d’FGC. Cal tenir en compte, això sí, que l’enllaç no inclou la connexió física de les línies, que tenen amplades de via diferents

Després d’un any d’obres amb afectacions a la Gran Via, entre els carrers Llançà i Vilamarí, on es treballa en el pou d'atac perquè a finals de 2025 comenci a treballar la tuneladora -que trigarà dos anys i mig a completar tot el traçat- i l’ocupació de part del parc de Joan Miró com a zona logística per emmagatzemar equips i materials per les obres malgrat les protestes veïnals, el 20 de gener del 2025 es passarà a una nova fase d’obres, amb noves afectacions al carrer Urgell. 

Carrer Urgell, Barcelona, obres perllongament L8 FGC / Montse Giralt
El carrer Urgell i la plaça de Francesc Macià ja viuen les primeres afectacions per les obres de perllongament de l'L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que s'incrementaran al llarg de l'any 2025 / Foto: Montse Giralt

En concret, el mateix dia 20 es començarà a treballar en l’àmbit proper a l’estació d’Hospital Clínic, entre els carrers Rosselló i Còrsega. Un mes després, el 23 de febrer, començaran les afectacions entre la plaça Francesc Macià i el carrer Buenos Aires. Aquestes obres, que s’allargaran aproximadament un any, serviran per construir els pous de les estacions d'Hospital Clínic i Francesc Macià del nou tram de l'L8 i cal tenir en compte que el conjunt de l’obra va per llarg, ja que està previst que la infraestructura estigui plenament operativa de cara a finals de 2029 o principis de 2030. 

Tramvia: Sense obres a curt termini

Quant al tramvia, després de la inauguració -sense acte oficial- del perllongament del TramBesòs per la Diagonal entre les places de les Glòries i Verdaguer, per aquest 2024 no hi ha prevista cap actuació sobre el terreny, malgrat que es preveuen avenços pel que fa als tràmits per a la segona fase de perllongament, que hauria d’unir TramBaix i TramBesòs per la Diagonal unint les places de Verdaguer i Francesc Macià. A principis del 2025 es preveu tenir enllestits els projectes de reurbanització, del col·lector i la infraestructura ferroviària, que permetrien passar a la licitació i posterior execució d’obres. 

tramvia diagonal foto acn 5
El TramBesòs ja circula pel tram de la Diagonal entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, en el que ha sigut la gran inauguració en matèria de transport públic del 2024, però l'arribada a Francesc Macià no té data / Foto: ACN

Amb tot, des del govern municipal no només s’ha insistit en la necessitat de tancar pressupostos per tenir la dotació necessària, que seria superior als 200 milions d’euros inclòs el col·lector, sinó que també s’ha obert la porta a dividir el tram pendent un dues fases, una entre Verdaguer i el Cinc d’Oros i una altra des d’aquesta segona plaça fins a Francesc Macià. Cal tenir en compte que, abans que es posés sobre la taula la possibilitat de partir el perllongament en dos, es preveien uns 40 mesos d’obres un cop iniciades, de manera que si, en el millor dels casos, es comencés a treballar a finals del 2025, no s’haurien acabat fins al 2029.

Rodalies: L’estació de la Sagrera continua endavant

Pel que fa a Rodalies, la gran obra en marxa continua sent la de la futura estació intermodal de la Sagrera, una instal·lació pel qual ja circulen els trens de Rodalies però sense aturar-se i es preveu que, de manera imminent, comencin a circular-hi els trens d’alta velocitat, també sense efectuar parada. La inauguració de la que ha de ser la gran estació de Barcelona va per llarg, com és el cas de la remodelació de la de Sants, que durant el 2024 ha estrenat una nova configuració del trànsit de superfície per poder començar unes obres que, de moment, ja han avançat tímidament amb aspectes visibles com la nova estació de taxis o la instal·lació d’un ascensor entre la planta carrer de l’estació i el vestíbul principal del Metro.

 

Visita obres de l'estació de la Sagrera / Foto: Carlos Baglietto
La futura estació intermodal de la Sagrera té com a fita imminent fer passar els trens d'alta velocitat per dins de l'estació, això sí, sense efectuar parada a curt termini, tal com passa amb els trens de Rodalies / Foto: Carlos Baglietto
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!