La patronal Foment del Treball i l'associació d'eixos comercials Barcelona Oberta presentaran un recurs contenciós administratiu per demanar de forma cautelar la paralització de les obres a la Via Laietana. Segons ha avançat aquest dijous La Vanguardia, ambdues organitzacions consideren que la reforma que planteja l'ajuntament és "lesiva" per als interessos econòmics de la ciutat i per a la mobilitat de l'àrea metropolitana. Per Foment, el projecte no disposa de suficients estudis i informes que analitzin el seu impacte i, alhora, suposa "mutilar" el principal connector viari entre l'Eixample i la Barceloneta. La patronal argumenta que l'Ajuntament ha presentat aquest projecte com si es tractés d'unes simples obres de reurbanització quan, en realitat, tenen una afectació en bona part de la ciutat i fins i tot en l'àrea metropolitana, per la qual cosa requeriria una modificació del Pla General Metropolità. Per la seva banda, Barcelona Oberta també presentarà el contenciós i demanarà la paralització d'aquestes obres perquè entén que la seva ona expansiva pot aconseguir a molts negocis situats més enllà d'aquesta via. El pressupost d'aquest projecte ronda els 33 milions d'euros.
A banda de Foment del Treball i Barcelona Oberta, s'espera que altres entitats també acudeixin als tribunals per aturar les obres. Fins ara, un total de 22 entitats han presentat al·legacions en contra del projecte, unes al·legacions que han estat rebutjades pel consistori. El termini per portar la reforma de la Via Laietana als tribunals acaba el pròxim 22 d'abril. Els demandants sortiran de la llista de 22 associacions, gremis, federacions empresarials, empreses i col·legis professionals que ja van formular al·legacions contra el projecte, que van ser rebutjades.
Afectacions de les obres
La primera fase de les obres van començar el passat 1 de març i contempla actuacions en el tram comprès entre la plaça d'Urquinaona i la d'Antoni Maura. En aquesta fase, d'una durada prevista de 14 mesos, es farà la renovació i millora de la xarxa de serveis que hi ha al subsol i la reurbanització de la via i del carrer Jonqueras. Les afectacions més importants a la mobilitat arribaran a principis d'abril, encara que, només la primera fase del projecte s'allargaran 14 mesos. Llavors es transformarà el tram entre les places Urquinaona i Antoni Maura. El sentit muntanya quedarà restringit a un carril de circulació d'ús exclusiu per als veïns, aparcaments i serveis, que arribarà fins a l'avinguda Francesc Cambó. Aquest recurs se suma a les nombroses crítiques que han rebut les obres de la Via Laietana. La candidata a l’alcaldia de Barcelona per Junts per Catalunya a les eleccions municipals de l’any vinent, Elsa Artadi, aquest divendres va carregar durament contra Colau, recordant que aquesta avinguda és “una de les artèries més importants de la nostra ciutat” i “un projecte transformador de Barcelona que ja estava inclòs en el pla Cerdà i que es va desenvolupar ara fa 100 anys”.