Aquesta setmana s’ha donat el vistiplau de la transformació de la Via Laietana de Barcelona amb el propòsit de convertir aquest eix viari bàsic de la xarxa de Ciutat Vella en un vial pacificat, amb accés de trànsit restringit, espai per a les bicicletes i especialment, eixamplament de les voreres per millorar el pas dels vianants. El projecte, que difícilment estarà enllestit durant el 2023, comportarà també la pacificació del carrer Jonqueres, i la resolució d’un autèntic nyap urbanístic, el controvertit ‘carril no-bici’, una acció d’urbanisme tàctic que va pretendre donar més espai de vorera als vianants, però que els ciclistes van interpretar com a propi, generant no poques friccions entre els ciutadans.

Tot i que la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona va donar dimarts passat el vistiplau a la reforma, i el govern municipal es va assegurar de publicitar que l’acord s’havia tancat amb veïns i comerciants a més de comptar amb el suport del grup municipal d’ERC, el projecte de reforma no ha estat del gust de tothom, amb diversos sectors que han volgut deixar clar que, per a ells, la transformació de la Via Laietana pot tenir llums, però també tindrà ombres.

Com serà la Via Laietana?

Segons el projecte aprovat, sense canvis de gruix respecte al presentat el passat mes de juliol, l’eix d’actuació principal és l’eixamplament de les voreres, que passaran a tenir una amplada uniforme de 4,05 metres al llarg de tot el carrer, des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antonio López, mentre que actualment varien entre els 2,60 i els 3,50 metres. Això afavorirà el passeig vertical, que a més serà continu en tota la llargada,  inclosa la plaça central d’Antoni Maura, que interconnectarà les avingudes de la Catedral i de Francesc Cambó. 

A més, es generaran noves places. D’una banda, l’actual d’Antonio López, ara ja sense l’estàtua de l’esclavista, serà dividida en dues parts, la plaça d’Idrissa Diallo on ha quedat el pedestal, i la de Correus davant la seu central d’aquest servei a Barcelona. En progressió ascendent, la plaça de l’Àngel -on hi ha la boca de Metro de Jaume I-, la ja esmentada d’Antoni Maura i finalment tot l’entorn de la divisòria amb el carrer Jonqueres -on hi ha la boca de Metro d’Urquinaona- també prendran dimensió de places plenament integrades en la nova Via Laietana. A més, el mateix carrer Jonqueres, que fins a l’actualitat fa la funció de distribuïdor cap a l’Eixample del trànsit ascendent, en un carrer amb voreres de menys de dos metres i una alta densitat de trànsit, quedarà pacificat i passarà a ser de prioritat per als vianants.

Així quedaran els vials en la transformació de la Via Laietana / AjBCN

Amb les voreres ampliades, la calçada central quedarà de la següent manera: En sentit mar-muntanya hi haurà un carril per a busos i taxis que també podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta, a més d’un carril bici segregat al costat de la vorera, mentre que en sentit muntanya-mar hi haurà un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril obert al trànsit privat amb circulació limitada a 30 km/h. 

Mobilitat limitada

En relació amb la mobilitat, aquesta nova disposició implica que els vehicles privats, a excepció dels veïns autoritzats, no podran fer ús de la Via Laietana en sentit ascendent, i, per tant, per arribar a la plaça Urquinaona i l’Eixample des de Correus hauran de fer servir com a recorregut alternatiu els passejos del Marquès d’Argentera, Picasso i Lluís Companys i finalment la ronda de Sant Pere. Tota aquesta volta, segons els estudis tècnics municipals, implicaria només entre 1 i 3 minuts més de trajecte. Encara en sentit muntanya, els usuaris de la bicicleta hauran de deixar pas als usuaris dels autobusos urbans en les parades que hi ha al llarg de la Via Laietana i que ara se situaran en les noves places.

Pel que fa al sentit descendent, aquest sí que estarà obert al vehicle privat, però cal tenir en compte que els ciclistes hauran de compartir espai amb un carril habilitat també per a autobusos i taxis.

Pressupost i calendari

La reforma de tota la Via Laietana té un pressupost total de 32,9 milions d’euros, i preveu dues fases d’actuació. La primera s’iniciarà el març del 2022 amb la renovació de les xarxes de serveis de tal manera que al juny es pugui iniciar la reforma del tram superior, entre les places d’Urquinaona i d’Antoni Maura, que durarà 11 mesos i tindrà un cost de 16,8 milions d’euros.

Segons aquest calendari, aquesta primera fase hauria d’estar enllestida el maig del 2023, que és quan s’executaria la segona fase al tram inferior, entre Antoni Maura i Idrissa Diallo, amb un pressupost previst de 16,1 milions d’euros i del qual l’ajuntament no ha avançat previsió de finalització, tot i que apunta que seria ja avançat el 2024.

La reforma generarà noves places / AjBCN

Mentre durin les obres, la previsió és mantenir dos carrils de baixada a tota la via -un de bus i un de vehicles-, mentre que de pujada els busos es desviaran cap al passeig de Picasso i els vehicles només podran arribar fins a l'alçada de la plaça d'Antoni Maura.

Els taxistes no ho veuen clar...

Tota aquesta planificació ha provocat les queixes de diversos sectors pels canvis importants que comportaran en la mobilitat de la zona, en ple centre de Barcelona, fins ara via de connexió entre el Port Vell i l’Eixample, però també accés al centre comercial de Barcelona i als aparcaments situats a les avingudes Catedral i Francesc Cambó.

Un dels col·lectius que no veuen bé aquesta reurbanització és el del taxi, que suma com a principals protestes la pèrdua de velocitat comercial i la desaparició d’una parada històrica, la que està situada a la plaça d’Antoni Maura. El Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), ja ha alçat la veu per expressar la seva disconformitat amb el projecte. Segons ha recollit el mitjà especialitzat Gaceta del Taxi, des d’aquest sindicat asseguren que tant els taxistes com els usuaris sortiran “tremendament perjudicats” i apunten que no hi ha hagut cap consens amb el sector, raó per la qual lamenten que en el projecte final no s’hagi “recollit cap de les nostres propostes de millora”. 

L'accés directe entre les avingudes Catedral i Francesc Cambó farà perdre estacionament per als taxis / AjBCN

De fet, els taxistes consideren que compartir carril amb autobusos i ciclistes serà perjudicial per a la velocitat comercial dels vehicles i perillós per als usuaris de bicicletes. A més, lamenten que estigui prevista la desaparició de la parada de taxis d’Antoni Maura, que consideren que és una de les de “més afluència dels usuaris de la ciutat”.

...i els ciclistes tampoc

Per la seva banda, els ciclistes tampoc veuen clara la transformació. Tot i que el nou projecte els assegura un carril propi de pujada, la qual cosa ja és un avenç constatable amb la situació actual, on no compten amb cap espai propi més enllà del mencionat carril ‘no-bici’ en disputa amb els vianants.

En tot cas, l’anunci del tret de sortida de les obres ha provocat la reacció de les entitats defensores de l’ús de la bicicleta, com el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) que ha lamentat, via twitter, que l’Ajuntament de Barcelona i en especial l’alcaldessa, Ada Colau, i la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, hagin renunciat a convertir la Via Laietana en un mirall de la Rue de Rivoli parisenca, ja que s’ha aprovat una reforma “que podria posar la Via Laietana al capdavant de la mobilitat sostenible i acabarà sent una reforma que no prioritzarà la bicicleta ni li donarà seguretat”.

Així quedarà la plaça d’Idrissa Diallo / AjBCN 

Entre les principals queixes dels ciclistes hi ha que no s’han tingut en consideració les seves propostes i el fet que en sentit descendent no hi hagi un carril segregat i es vegin obligats a compartir espai amb autobusos i taxis.

Superilla encoberta?

A més, cal tenir en compte que la proposta de transformació va comptar amb el suport dels socis del govern municipal, BComú i el PSC, i també el d’ERC, però la resta de formacions van votar en contra, és a dir, JxCat, Cs, BCN pel Canvi, PP i la regidora no adscrita.

El grup municipal de Junts per Catalunya a l’ajuntament va justificar el sentit del seu vot en la negativa del govern municipal a avaluar primer el seu impacte en la mobilitat, el comerç, l’aparcament i l’activitat econòmica del seu entorn. La portaveu adjunta del Grup de Junts, Francina Vila, va denunciar manca de transparència, rigor i anàlisi científica de l’executiu municipal en la definició del projecte i va destacar que les accions prèvies del consistori en aquest carrer han fracassat.

Així quedarà la Via Laietana a l'altura de la Prefectura de la policia espanyola / AjBCN

“Avui ens presenten un projecte, amb fotografies i dibuixos molt bonics, però tenim por que a la pràctica funcioni tan malament com la superilla del Poblenou o tingui els problemes de la de Sant Antoni o de la proposta de l’Eixample de tallar carrers”, va exposar la regidora de Junts.

També es van posicionar en contra la resta de partits. A tall d'exemple, BCN pel Canvi va apuntar que els canvis en la mobilitat, amb supressions de carrils, “no contemplen cap mesura per pal·liar l’afectació que això tindria en la mobilitat, com pot ser millorar els carrers per on es pretén redirigir el trànsit o estudiar altres alternatives per compensar el flux de vehicles que deixaran de circular per aquests carrers”.

En tot cas, les queixes d'usuaris i dels partits reflecteixen que el projecte de transformació de la Via Laietana pot tenir moltes llums, però també té moltes ombres. I això sense fer esment de l'altre gran problema de la Via Laietana, la persistència de la funesta Prefectura de la policia espanyola

 

Imatge principal: Recreació virtual de la Via Laietana a tocar del carrer Jonqueres, on l'espai es transformarà en una plaça / AjBCN