Si teniu moto i circuleu per Barcelona sabeu, o hauríeu de saber, quan es pot aparcar en vorera, però com que ara hi ha canvis, ens ha semblat que, per aquest primer capítol del Barcelona Exprés, tocava fer una mica de memòria. Per tenir-ho tots ben clar i alguns, estalviar-se una multa. D’entrada, a l’Ajuntament de Barcelona i als vianants els agrada que els motoristes aparquin en calçada. De fet, els motoristes disposen de 70.000 places en calçada en tota la ciutat, i només a l’Eixample, més de 13.000. Ara bé, es calcula que circulen mig milió de motos a Barcelona cada dia, o sigui que els números no quadren. Per això també es pot aparcar en vorera, però complint alguns requisits contemplats a l’article 40 de l’ordenança de Circulació, on s’aclareix que per començar, la vorera ha de tenir més de tres metres d’amplada lliure —sense terrasses o altres obstacles—. Si és més estreta, doncs no es pot aparcar.
I com sabem si fa o no més de tres metres? Aquí teniu un truc per saber-ho: un panot dels habituals —el de la flor mateix—, fa 20 x 20 centímetres, o sigui que cada cinc fan un metre i cada quinze, tres. No sé si mai cap motorista de Barcelona s’ha posat a comptar panots, però que no es digui que no hi ha manera de saber si es pot o no aparcar. En tot cas, si ja tenim la vorera més ampla dels tres metres i sense obstacles, compteu que hi podeu aparcar. Al Barcelona Exprés t’expliquem en quines condicions es pot aparcar la moto en vorera:
- U: Cal deixar una distància de cinquanta centímetres de la vorada.
- Dos: Cal deixar dos metres dels límits d'un pas de vianants o d'una parada de transport públic.
- Tres: Es pot aparcar entre escocells, però sense sobrepassar-los.
I com aparquem la moto? Doncs en paral·lel si la vorera fa una amplada d'entre tres i sis metres i en semibateria, si la vorera fa més de sis metres d’amplada. Complicat? Potser sí, perquè un estudi del 2022 xifrava en 90.000 les motos mal aparcades cada dia. Sí, cada dia.
Canvis en l'ordenança
Però espereu, que ara ho complicarem una mica més: L’ordenança acaba de ser modificada per incloure la prohibició d’estacionar motos en voreres d’escoles i hospitals. Per rematar-ho, a aquest canvi s’afegeix també la prohibició explícita d’aparcar motos al costat d’estacionaments de bicicletes, guals de vianants, carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors.
Trobeu la normativa complicada? Doncs compte, que hi ha entitats que reclamen el que deu ser el pitjor malson pels motoristes: cobrar-los per aparcar en vorera. Fa dos anys es va proposar una taxa d’1,5 euros al dia (45 al mes) per les motos censades a Barcelona i de 4 euros diaris (80 al mes) per a les que provinguin d’altres municipis. Això, de moment, ha quedat aparcat.