Un cop el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha comunicat aquest dilluns l’anul·lació de la polèmica ordenança de l’Ajuntament de Barcelona sobre la Zona de Baixes Emissions (ZBE), els grups de l’oposició municipal han coincidit a criticar la implementació de la ZBE. La sentència de la secció 5a de la sala contenciosa administrativa del TSJC, que no és ferma, sosté que l’ordenança municipal relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona aprovada en el Plenari del Consell Municipal, en sessió de 20 de desembre de 2019, "té deficiències en la seva elaboració, manca d’informes determinants i és excessiva en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos", entre altres motius, i per això l’anul·la. Amb tot, com la sentència no és ferma, l'anul·lació no comporta suspensió i, de fet, l'Ajuntament de Barcelona ja ha advertit que la ZBE i el seu règim sancionador continuen vigents.
Pel que fa a les crítiques de l’oposició, el regidor d’Esquerra Republicana de Catalunya, Max Zañartu, ha criticat la “manca de rigorositat” del govern municipal en “no justificar de manera satisfactòria l'adopció d'una ZBE que tenia com a objectiu la reducció dels gasos contaminants provinents del trànsit rodat”. “Lamentem que en el cas de la ZBE, com ja va passar amb el PEUAT, el govern municipal torni a demostrar que no és capaç de fer que les coses surtin bé a la primera”, ha afegit Zañartu, que ha continuat assegurant que "l'actual sentència pot ser una oportunitat per replantejar aspectes de la ZBE, per tal de fer la mesura més eficient per reduir la contaminació, i més equitativa per no deixar ningú enrere en funció de la renda. A més, ERC ha recordat que ja en el període d’al·legacions el seu grup va advertir de “la manca d'un document seriós d'avaluació ambiental de la mesura, la manca d'anàlisis d'alternatives, i els problemes d'iniquitat tècnica i social de la mesura”.
Al seu torn, el grup municipal de Junts per Catalunya ha valorat que Colau i Collboni, “són els únics responsables del nyap de la Zona de Baixes Emissions i que el TSJC hagi tombat a la capital catalana aquesta eina de lluita contra les emissions contaminants”. “No es poden fer més malament les coses”, afegeix el partit, per assenyalar que tot i estar d’acord amb “l’esperit de l’Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona per apaivagar les emissions contaminants”, sempre havia defensat que calia “modular algunes de les mesures que recollia i advocava per una aplicació més racional i progressiva”. “En bona part, la sentència del TSJC ara ens dona la raó a les objeccions que vam defensar durant el tràmit de l’ordenança”, assenyalen des de Junts.
“Nyap ideològic aplicat sense rigor”
Per la seva banda, la líder de Ciutadans al consistori, Luz Guilarte, ha assenyalat que una altra vegada, “la justícia li treu la raó al govern local”. “La implementació de la ZBE és un altre nyap ideològic aplicat sense rigor i sense consens”, ha afegit, per assenyalar que es tracta d’una mesura que “perjudica els més vulnerables”. Per tot plegat, el grup municipal de Cs demana que “es paralitzin i anul·lin les sancions en tràmit fins que hi hagi seguretat jurídica”.
Pel que fa a Valents, fonts del partit han indicat que “l’ordenança plantejada per Colau i el PSC no es podia aplicar”. “Vam advertir que era injusta i desproporcionada per a molts autònoms que tenien cotxes antics, però que no necessàriament contaminaven més que altres de nous”, han afegit, per reblar que “la justícia ens ha donat la raó”.
Finalment, el Partit Popular ha demanat a Colau que deixi sense efecte la Zona de Baixes Emissions, després del revés judicial del TSJC i que anul·li totes les multes posades fins ara, ja que considera que no són justes. “Un cop més els tribunals anul·len polítiques equivocades imposades per motius ideològics i sense informes que avalin aquestes restriccions”, ha detallat el portaveu, Óscar Ramírez.