La marxa lenta de taxis que està tenint lloc aquest dimarts al matí pel centre de Barcelona està formada per uns dos mil vehicles, segons xifres de les entitats organitzadores, Élite Taxi i Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC). Des de primera hora del matí els taxis s’han anat acumulant a l’avinguda Maria Cristina i un cop completada, la cua ha seguit per l’avinguda de Rius i Taulet. Poc després de dos quarts d’onze ha començat la marxa en direcció al Parlament, on esperen poder-se reunir amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller de Territori, Juli Fernández, per fer-los arribar les seves demandes. Amb tot, al llarg de tot el matí no ha estat impossible trobar taxis als carrers de Barcelona que no s’han sumat a la convocatòria. Així mateix, Bolt va anunciar que oferiria viatges gratuïts.

La 'taxineta' amb Tito Álvarez obre la marxa lenta / Foto: Carlos Baglietto
La protesta va en contra de la implementació de plataformes com Free Now / Foto: Carlos Baglietto

Les demandes del sector es resumeixen en la petició que la Llei del Taxi inclogui criteris que diferenciïn els serveis del taxi dels serveis de la societat de la informació sota els quals s’aixopluguen plataformes com Free Now. Així mateix, també demanen que es limiti el nombre de taxis adscrits a un mateix operador al 15% del total de llicències per evitar monopolis i que la policia tregui del carrer les més de 1.500 VTC que, segons els taxistes, operen fora de la llei

Les VTC també es mobilitzen

Amb tot, els taxistes no són els únics que es mobilitzen aquest matí, ja que també s’han mobilitzat els conductors de Vehicles de Transport amb Conductor (VTC). Uns 200 xofers han fet aquest dimarts una marxa lenta que ha sortit de l'aeroport del Prat per denunciar que es troben atrapats en el litigi que des de fa anys mantenen els taxis i plataformes com Uber o Cabify. "Som un sector que fa una activitat totalment diferenciada. No podem estar regulats en funció d'uns dictats que han vingut del sector del taxi i que ens carreguen d'una reglamentació que no podem assumir i que ens limita", ha destacat el portaveu de l'associació VTC-Gran Turisme de Catalunya, Roman Llort, en declaracions recollides per l’ACN.

Mobilització de vehicles VTC al Prat de Llobregat / Foto: Miquel Vera - ACN
Els conductors VTC es consideren atrapats en el litigi entre els taxistes i les plataformes / Foto: Miquel Vera - ACN

Els conductors de VTC tradicionals afirmen que la limitació a 600 vehicles decretada a Barcelona resulta insuficient per a grans esdeveniments com el Mobile. En aquest sentit, el sector denuncia que des de la irrupció de plataformes com Uber, Cabify o Bolt, els xofers d'acompanyament han quedat relegats i perjudicats. És per això que demanen l'aprovació de les llicències de tots els seus vehicles i més facilitats per accedir al carril taxi de Barcelona. "No som Uber, Cabify o Bolt. No som plataformes. Som VTC tradicional i és el que reivindiquem. L'administració ens està menystenint, sempre es preocupa dels grans grups i plataformes", ha criticat Llort. Tanmateix, ha lamentat que el dilluns l'Ajuntament de Barcelona els anul·lés a darrera hora una entrevista amb la tercera tinenta d'alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet. "No ens volen ni veure, no ens atenen", ha afegit.