Aquest Nadal serà un Nadal atípic en el centre de Barcelona. El tradicional pessebre de la plaça Sant Jaume ha estat substituït per una instal·lació artística que pren la forma d’un immens estel que s'il·lumina cada vespre. La polèmica del pesebre també és un clàssic de la ciutat per aquestes dates -el si agrada o no agrada ha quedat substituït enguany per si ha d’haver o no pessebre-, i fins i tot va arribar a l’arena política del plenari de la ciutat i també és motiu de debat al carrer. Entre els que defensen la tradició de mantenir el pessebre hi ha l’artista urbà Joan Juncosa, que ha dedicat el seu nou projecte, que inaugura aquest diumenge, a “reflexionar sobre les nostres tradicions i les tradicions de la ciutat”. Per això, Juncosa ha repartit centenars d’ovelletes de colors pels racons del barri Gòtic. Són ovelles “que busquen el pessebre de la plaça Sant Jaume i estan desorientades, perquè aquest any no el troben, ni el trobaran”, afirma en la seva publicació d’Instagram aquest artista, arquitecte de professió, que dedica el seu temps lliure a fer art urbà amb missatge.
Missatge apolític
Juncosa explica el seu projecte a ElNacional.cat, i puntualitza que el to no té una voluntat política, “no és per assenyalar ningú, l’objectiu és reflexionar sobre les nostres tradicions i defensar el tradicional pessebre de la plaça Sant Jaume”. Són molts els ciutadans que baixen fins a la part antiga de la ciutat durant Nadal, quan no ho fan durant tot l’any, atrets per la il·luminació nadalenca dels carrers i les botigues del centre, el mercat de Santa Llúcia i el pessebre que aquest any no veuran. Però, en canvi, es trobaran les ovelles que Juncosa ha anat repartint pel Gòtic. Són desenes d’ovelletes que formen “composicions, molt acolorides, que et porten a l'imaginari del tradicional pessebre. Ovelletes pasturant lliurement per la ciutat”, explica l’artista, un defensor del patrimoni i que lluita per fer de Barcelona una ciutat millor, i que ara també ha decidit reivindicar les tradicions.
Seguint les ovelles, s’arriba fins a la plaça Sant Jaume, “però quan arribes allà, no hi ha pessebre, “aquest any no, el que et trobes és una la gran estrella”, i això suposa una novetat, però a l’hora la desil·lusió d’haver perdut una tradició, que és el que Juncosa convida a reflexionar. “Per mi el pessebre de la plaça Sant Jaume representava això. El repte d'escenificar a l'espai públic un element tan marcadament religiós i alhora fer-lo neutre, per a tothom. Perquè el pessebre d'aquest lloc havia esdevingut part de la cultura de la ciutat”. L’artista català, de la Ribera d’Ebre, però ciutadà de Barcelona, reivindica que “potser hauríem de valorar més allò que ens fa únics. Una ciutat que aposti per preservar les seves tradicions, però amb aquesta manera de fer tan nostra, que tingui cabuda per a tothom”.
Reivindicant una manera de fer
És precisament la manera de fer barcelonina el que es veia reflectit en el pessebre de Sant Jaume, opina Joan Juncosa. “Encara recordo la primera vegada que vaig veure aquesta representació contemporània amb la taula engalanada, amb les cadires, coberts, canelobres. Si tu volies veies el pessebre, els reis mags i el caganer... Però si no, eren simples mobles enmig d'una plaça. Aquest concepte em va explotar el cap. Una ciutat capaç de reinventar les tradicions, d'adaptar-les a un món cada cop més canviant”. I insisteix que ha creat la composició de les ovelles, que serà desmantellada pel mateix artista després de festes, “perquè la gent pugui sentir que segueix tenint el seu pessebre al carrer. Que se segueix vetllant per les seves tradicions, perquè som gent de pessebre i perquè en un món tan desencantat, no es perdi la màgia”.
Panots, urinaris i trencadissos
Juncosa ha realitzat altres projectes artístics vinculats a Barcelona, com els grafitis dels panots dels carrers de Barcelona que penjava en diferents indrets de la ciutat convidant els seus seguidors d’Instagram a identificar el lloc i arribar el primer per poder emportar-se-la a casa seva. També va instal·lar urinaris artístics en diferents punts de la ciutat, i el passat mes de juny, va restaurar els bancs de trencadís del passeig de Gràcia per fer reflexionar que “les joies del disseny que tenim són de tots”.