Tot i que la continuïtat de la Fira de Barcelona al recinte de Montjuïc està totalment garantida més enllà del 31 de desembre del 2025, un cop expiri l’actual concessió municipal, l’Ajuntament de Barcelona treballa en la direcció de “repensar” els usos futurs de part de l’àmbit. És en aquest context que s’ha engegat un procés participatiu obert a tota classe de propostes de la ciutadania que inclou projectes com connectar per mig de la Fira els barris de la Font de la Guatlla i el Poble-sec, o dedicar espais a un Centre d’Atenció Primària (CAP) o instal·lacions esportives. Una altra de les iniciatives és la que ha presentat un col·lectiu de ciutadans, que fórmula el seu desig de dedicar un dels palaus firals a la creació d’un Museu del Transport.

De fet, que Barcelona tingui un Museu del Transport és un anhel que fins i tot en algun moment de la història recent ha tingut sobre la taula l’ajuntament, però que mai s’ha portat a terme, esdevenint de fet una mancança en un tipus d’instal·lacions que altres grans ciutats tenen de fa anys, com Londres, o que han obert recentment, com Madrid.

“Fa cinquanta anys que hi ha projectes de fer un Museu del Transport, tanmateix mai s’ha arribat a concretar cap”, especifica Manuel Marina, un dels membres del col·lectiu ciutadà a favor del museu, en declaracions a elNacional.cat, que recorda que històricament s’havien apuntat alguns espais possibles, com les estacions del Nord i de França i fins i tot el Mercat del Born per encabir aquest projecte. Ara, aprofitant el procés per repensar la fira, han proposat reconvertir un dels palaus, en concret el de Comunicació i Transport -el primer a l'esquerra de l’avinguda Maria Cristina des de la plaça d’Espanya- per reconvertir-lo en espai dedicat a la museïtzació dels antics transports de Barcelona, en concret autobusos, tramvies i metros.

Els promotors del Museu critiquen que molt material històric està "abandonat" / Manuel Marina

Segons Marina, l’eventual futur museu serviria per mostrar una important col·lecció de transport antic que en l’actualitat està dipositat a les cotxeres de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) del Triangle Ferroviari. Aquest material, sosté Marina, “està abandonat i s’hauria de preservar i museïtzar”. És per això que fan una crida a TMB i a l’Ajuntament de Barcelona a tenir en compte una proposta que comportaria l’exhibició d’un material que avui en dia no és visitable pel públic en general i que, segons els promotors de la idea, “és propietat dels ciutadans de Barcelona”.

Tramvies, autobusos i metros

La proposta del col·lectiu que promou el Museu del Transport inclou la col·lecció de vells tramvies, autobusos i metros, que en algun moment de la història van circular a Barcelona i que actualment són en mans de l’ajuntament via TMB, però no preveu material històric de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ja que aquesta empresa ja està fent un museu propi a Martorell i, a més “té una sensibilitat molt diferent pel que fa a conservació del patrimoni”.

Antic autobús, amb publicitat també antiga / Manuel Marina 

De moment, els promotors del Museu han presentat la seva proposta dins el procés participatiu i ha estat inclòs en el document de l’Ajuntament de la primera proposta de conclusions, tot i que s’assenyala que el grau de consens per aconseguir-lo és de moment baix i insta a continuar debatent la idea.

Val a dir que, a més, el fallit projecte de la construcció d’un Museu del Transport de Catalunya a Castellar de n’Hug esperona als promotors a donar forma a una iniciativa semblant a la capital de Catalunya i amb un aire marcadament barceloní i així resoldre també el que consideren “un dèficit de la ciutat”.

A dos anys del centenari del Metro

En aquest sentit, Marina recorda que el 2024 se celebrarà el centenari de la inauguració del Metro, “i aleshores tot seran presses”, i per això defensa que per aquell any Barcelona hauria de tenir algun tipus d’instal·lació, i recorda amb certa enveja que “a Madrid ja ho han fet”.

Vehicles del parc històric d'autobusos de Barcelona / Manuel Marina

Per això no escatima retrets a TMB, a qui acusa de no conservar el seu patrimoni ni de mostrar-lo més enllà “de treure alguns autobusos antics per la cavalcada de Reis”, i recorda que fins fa uns anys es posava en circulació un comboi històric del Metro, en dates assenyalades, “i ara ja no ho fan”. Per tot plegat demanen implicació de TMB, l’Ajuntament de Barcelona i “si pot ser”, també la Generalitat de Catalunya. “Si no es fa ara, no es farà mai”, conclou Marina, que d’aquesta manera posa sobre la taula la necessitat de trobar una ubicació al Museu del Transport, la necessitat del qual sembla estar fora de dubte, sigui a la Fira de Montjuïc o en algun altre espai.

Imatge principal: Autobús antic de dos pisos al recinte firal de Montjuïc / Manuel Marina