Els usuaris del NitBus es podran beneficiar a partir d’aquest mes d’abril del servei “d’aturades intermèdies a demanda” de manera més àmplia i generalitzada. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ampliarà aquest servei, que fins ara només estava disponible en trams concrets d’alguns municipis, a totes les zones que quedin a la perifèria de les rondes (16 línies), el que inclou 17 municipis metropolitans i també algunes parts de Barcelona, com la Zona Franca o la Trinitat. Així, els viatgers del NitBus podran sol·licitar que el vehicle s’aturi en qualsevol punt de la línia sempre que estigui dins de la ruta oficial de l’autobús. L’objectiu del servei de les aturades intermèdies a demanda és vetllar per la seguretat dels col·lectius més vulnerables, com les dones o els menors, perquè els permetrà aproximar-se el màxim possible a la seva destinació en horari nocturn. 

Com funciona?

El sistema de funcionament de les parades intermèdies és senzill. El viatger només haurà d’avisar al conductor del lloc aproximat, fora d’una parada programada, on vol que el bus pari, sempre que sigui dins de la ruta oficial de la línia. La persona interessada ha d’avisar al conductor amb certa antelació, perquè tingui temps de preparar l’aturada, que farà en el lloc que consideri més segur per aturar-se, y per no interferir en la circulació dels altres vehicles. Per assegurar unes condicions mínimes de seguretat per als usuaris, caldrà baixar de l’autobús per la porta del davant, en trams urbans on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o sobre un pas de vianants, o just abans de la línia on han de parar els vehicles quan el semàfor està en vermell.

En quines línies es pot demanar?

El servei de parades intermèdies a demanda arribarà en total a 16 línies de NitBus (N1, N2, N3, N6, N8, N9, N11, N12, N13, N14, N15, N16, N17, N18, N19 i N20) i amplia el servei a 17 municipis metropolitans: Badalona, Barcelona, Montgat, Montcada i Reixac, Tiana, Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Sant Feliu de Llobregat, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat. A partir d'aquí, l'AMB segueix oberta a analitzar les necessitats d'estendre el servei de parades a demanda a altres àmbits on el servei encara no estigui present.

El servei a demanda es va posar en marxa en el 2018 com una prova pilot en trams de dues línies de NitBus: la N1 a la Zona Franca, que connecta la Zona Franca i Mercabarna amb Trinitat Nova, i la N9, que connecta Tiana i Montgat amb la plaça Catalunya. El NitBus, el servei de bus nocturn de la metròpolis de Barcelona que s’ofereix entre les 22h i les 6h, arriba a 18 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona i té una freqüència de pas de 20 minuts per a totes les línies durant totes les nits de l’any. Actualment, el servei té 21 línies i 176 vehicles. Durant l’any 2024 es van fer 10,1 milions de desplaçaments amb NitBus, un 17 % més que l’any anterior. Tota la flota d’autobusos de NitBus disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d’incidents en matèria de seguretat registrats, que actualment és molt baix. A més, les marquesines noves que instal·la l’AMB disposen d’il·luminació nocturna.

Percepció d’inseguretat

Millorar la seguretat ha estat una prioritat per l’AMB, que a través d’una enquesta ha constatat la percepció dels usuaris del NitBus. El 13 % de les persones enquestades se senten insegures durant els desplaçaments nocturns. En el cas de les dones i els menors de 21 anys, aquest percentatge s’incrementa fins al 17 % i el 24 %, respectivament. En el 25 % dels casos, aquesta percepció es produeix en baixar de l’autobús i durant el trajecte posterior.

“Amb aquest nou pas generalitzem el servei i promovem una mobilitat i una xarxa de bus metropolità de qualitat, segura, equitativa i inclusiva”, afirma el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, qui explica que “la potència d’aquesta nova mesura radica en el fet que passem d’oferir el servei en trams acotats d’algunes línies i alguns municipis a fer-lo extensiu a tota la xarxa de Nitbus que circula per l’àmbit metropolità fora de l’anell de les rondes de Barcelona”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!