Les ordenances fiscals del 2025 de barcelona han fet un pas endavant de cara a la seva aprovació definitiva, prevista per al desembre, amb l’aprovació inicial durant el plenari municipal d’aquest divendres. Sense girs de guió d’última hora, les ordenances fiscals s’han aprovat de manera inicial amb els mateixos vots que van permetre la seva tramitació a la passada comissió d’Economia, els del PSC, BComú i ERC, i els vots en contra de Junts-TriasXBCN, PP i Vox. L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha agraït el suport de comuns i republicans i ha insistit en dos aspectes, el primer que “congelen els impostos a les famílies i pimes” i el segon, que Barcelona “té una pressió fiscal menor que Madrid”.
En tot cas, no hi ha hagut sorpreses, i encara menys quan el govern municipal ha fet gestos de cara a garantir el vot favorable del bloc progressista, l’últim dels quals va ser aprovar, per part del consell d’administració de BMS, un increment del preu de l’entrada al Park Güell, que el 2025 passarà a costar 18 euros, mentre que actualment en costa 10. Aquest augment no afecta els barcelonins apuntats al Gaudir Més, que tenen entrada gratuïta. Ara, un cop aprovades inicialment les ordenances fiscals, s'obre el període per presentar al·legacions a la proposta del govern municipal. La votació per a l'aprovació definitiva de les ordenances es preveu al desembre, un cop resoltes les al·legacions, per tal que les noves taxes entrin en vigor l'1 de gener del 2025.
Més IBI als hotels de luxe
Les principals propostes presentades pel govern municipal en les ordenances fiscals són la de l’increment del tipus als establiments amb major valor cadastral, que afectaria especialment els hotels de luxe que, per la seva mateixa condició, estan situats també en immobles de luxe. De fet, el Gremi d'Hotels ja ha rebutjat aquesta proposta. La proposta és apujar l’actual tipus de l’1% a un 1,08%, malgrat que els comuns han insistit en apropar la xifra a l’1,30%, el màxim permès legalment. També en aquest àmbit es manté la proposta, ja anunciada de quadruplicar el preu que paguen els autocars turístics, amb la introducció d’una nova taxa de 35 euros diaris per utilitzar la Zona Bus, a banda d’altres increments, de manera que un autocar turístic passaria de pagar uns 20 euros al dia a uns 80 euros.
A més, també es vol augmentar l’autonomia fiscal de Barcelona amb l’augment progressiu de l’IBI als Immobles de Característiques Especials (BICES), una categoria que afecta, entre d’altres les terminals de creuers i les infraestructures portuàries. En aquest sentit, actualment es paga un 0,8% i la proposta és apujar-la fins al 2027, amb un 1,06% el 2025; un 1,18% el 2026, i un 1,30% -el màxim previst-, l’últim any de mandat. En el seu moment, el tinent d’alcaldia Jordi Valls va apuntar que es dona la circumstància que les instal·lacions portuàries situades al municipi del Prat de Llobregat ja paguen l’1,30%, com passa en altres ciutats portuàries de l’Estat com Cartagena i Las Palmas de Gran Canaria, mentre que a Barcelona es paga un 0,8%.