El veïns del passatge de Xile, un carrer pacificat del barri de Sant Ramon, al districte de les Corts de Barcelona, viuen els que podrien ser els darrers dies de tranquil·litat d'aquesta via davant la possibilitat que de manera imminent obri un ‘supermercat-fantasma’ o 'dark store', és a dir, un establiment que subministra tot tipus de mercaderies però només ven a domicili, un model de negoci que se suma a les ‘cuines-fantasma’ en l’expansió dels sistemes de venda a través d’internet amb repartiment per mitjà dels anomenats ‘riders’, és a dir repartidors que normalment es mouen en bicicleta -elèctrica o no-, patinet o motocicleta.
En un local del número 56 d’aquest passatge ja estaria tot preparat per apujar la persiana i començar l’activitat, segons els veïns, que ja s’han mobilitzat per intentar aturar el que per a ells pot suposar la fi d’un espai que convida a la passejada amb tranquil·litat.
Un oasi enmig de la ciutat
El passatge de Xile és una via que uneix el carrer de Cardenal Reig amb l’avinguda de Sant Ramon Nonat, a tocar de la carretera de Collblanc i a només un carrer del municipi de l’Hospitalet de Llobregat.
Format majoritàriament per petites cases unifamiliars, amb habitatge a la planta baixa i en alguns casos amb petit jardí, van ser construïts entre els anys 1931 i 1934 seguint un projecte de l’arquitecte Modest Feu i Estrada, col·laborador d’Antoni Gaudí, però d’estil marcadament noucentista.
En comparació amb els vials adjacents, el passatge de Xile és un oasi de tranquil·litat, pacificat i obert al trànsit però amb prioritat invertida, és a dir, la preferència és per als vianants. Això el converteix en un lloc de passejada i també genera una entitat singular per als seus veïns, que no superen el centenar. Amb dues llars d’infants al mateix passatge i convertit en lloc de pas per als alumnes i familiars de l’escola pública Pau Romeva, situada ben aprop, no sembla el lloc més indicat per a un continu tràfec de repartidors.
Recollida de signatures
Davant aquesta situació, els veïns s’han mobilitzat amb accions com l’exhibició de pancartes contra l’obertura del nou negoci, que ja cobreixen tota la via, i una recollida de signatures que ja supera les 1.400, amb la voluntat manifesta de “pressionar” perquè l’Ajuntament de Barcelona aturi el negoci. “Tenint en compte que és un passatge petit amb pocs habitants, hem fet molt de soroll al barri”, assenyala a elNacional.cat Òscar Tapioles, un dels veïns afectats, que assegura que després d’aquestes primeres accions, “l’ajuntament va amb peus de plom i està tenint una mica més de cura a l’hora de concedir llicències”. De fet, a Barcelona ja funcionen diversos supermercats-fantasma i de moment aquest és l’únic que està aturat.
El moviment veïnal, que compta “amb ple suport de l’Associació de Veïns de Sant Ramon”, pateix perquè malgrat que el negoci encara no té la llicència, pel moviment de les darreres setmanes -inclosa la instal·lació de grans refrigeradors- intueixen que només aconseguir-la podran obrir el negoci. Per tractar el tema tenen prevista una reunió amb el districte per al dijous vinent, 21 d’octubre.
Aturar el negoci
La principal petició dels veïns és que l’ajuntament denegui la llicència i per tant, “aturi el negoci”. El neguit dels habitants d’aquest passatge és el volum de moviment que generaria l’obertura del supermercat-fantasma. “Calculem que per a que els sigui rendible el negoci haurien de fer un mínim de 750 comandes diàries”, assenyala Tapioles, la qual cosa vol dir “uns 1500 moviments al dia entre entrades i sortides”, és a dir, un volum de moviment que el carrer no seria capaç d’absorbir.
A més, asseguren, el mateix local no té capacitat per habilitar sales d’espera per als ‘riders’, de manera que els preocupa que els toqui “esperar al carrer” o fins i tot al més ample carrer del Cardenal Reig, que només faria que amplificar el problema. També cal afegir que donat que l’empresa es compromet a lliurar la comanda en només deu minuts, consideren que és previsible que els ‘riders’ vagin a una velocitat superior a la permesa, que en aquesta via és de 20 quilòmetres per hora.
Els veïns asseguren que no estan en contra del negoci, però sí de la seva ubicació en aquest passatge, i recorden que la llicència per a altres establiments d’aquest tipus permet l’obertura els set dies de la setmana entre les 09 i les 24h, amb puntes a la tarda i el vespre. “Seria una bogeria en aquest carrer”, apunta Tapioles.
“Aquest negoci en aquest barri és inviable”, insisteixen els veïns, que asseguren que més enllà de les molèsties, el pas continuat de ‘riders’ podria generar un problema de seguretat: “Aquest carrer és una mica com un poble, la majoria són plantes baixes i se surt al carrer gairebé sense mirar”, asseguren, i per això concreten la seva demanda en la petició de que “es congeli la llicència d’activitat del supermercat-fantasma en aquest carrer”.