L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha fet un pas més en la possibilitat de prohibir els patinets elèctrics en el transport públic després de l’incendi d’un d’aquests aparells en un tren de FGC a mitjans de novembre. Aquest mateix dilluns, el Consell d’Administració de l’ATM ha decidit “instar els operadors a fer les modificacions en els seus reglaments de funcionament, per tal que faci una prohibició temporal mentre s’estudia quin ha de ser l’ús dels patinets”, segons ha explicat Marc Sanglas, secretari general de Territori, que ha aclarit que l’ATM com a tal no té capacitat per prohibir-ho, sinó que ho han de fer els operadors, cadascun en el seu reglament.
Ara, la intenció és aconseguir a partir del gener una prohibició temporal de sis mesos per donar-se marge per poder confegir un reglament que garanteixi la seguretat dels usuaris del transport públic i també la convivència entre els usuaris de patinet elèctric i la resta. Això no implica necessàriament, que al cap del camí es trobi la prohibició, segons ha afirmat la presidenta de TMB, Laia Bonet, que ha apuntat que “el punt d’arribada no és la prohibició”, però ha assenyalat que “s’han produït incidents que posen en dubte la seguretat en determinats casos” i per això ha defensat la necessitat d’aplicar la prohibició “temporalment” mentre es busca la manera de mantenir la compatibilitat d’entrar patinets i alhora garantir la seguretat.
La prohibició dels patinets elèctrics en el transport públic estava sobre la taula des que el passat 17 de novembre va cremar-ne un dins d’un tren dels FGC, en concret a Sant Boi del Llobregat, i va comportar l’aturada del servei i l’evacuació del tren afectat. En aquella ocasió, tres persones van resultar ferides lleus i va caldre mobilitzar sis dotacions de Bombers. Aquell accident va encendre totes les alarmes i va comportar una reunió d’urgència de l’ATM amb operadors de transport públic i les administracions públiques per estudiar la prohibició d'aquests vehicles a bord, amb l'objectiu de garantir la seguretat dels usuaris.
Amb la prohibició temporal, l’ATM segueix l’exemple de ciutats com Londres, que té prohibit l’accés dels patinets elèctrics així com altres Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) com els monocicles elèctrics, al transport públic des de desembre del 2021, precisament també arran de diversos incendis d'aquest tipus de vehicles, que també han provocat incendis en habitatges privats, normalment durant el procés de recàrrega. Cal tenir en compte que en l’actualitat el trasllat dels VMP en transport públic només està contemplat als FGC, mentre que la resta d’operadors simplement no en fan cap referència en les seves normatives. Per la seva banda, Renfe, tot i no formar part de l’ATM, ja hauria mostrat la seva intenció de sumar-se a aquesta eventual prohibició.