El barri de la Vall d’Hebron de Barcelona té un tresor que és força desconegut però que, així i tot, forma part del patrimoni històric de la ciutat: en uns baixos de la plaça Joan Pallach es conserva una excepcional col·lecció de carruatges formada per més de quaranta vehicles tirats a cavall o mula del segle XIX i principis del XX, part dels quals van formar part del parc mòbil dels serveis de neteja de la ciutat. La col·lecció forma part del patrimoni del grup empresarial Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), que el conserva en perfecte estat de revista juntament amb una important mostra de guarniments i vestuari relacionats amb aquest món.

Per esbrinar el perquè d’aquesta col·lecció cal retrocedir en el temps als inicis del que avui és FCC. Antoni Piera i Saguès és un traginer que a finals del segle XIX amb el seu carro fa llargs viatges des de Barcelona fins a Valladolid -tres mesos anar i tornar- per vendre teixits, i que inicia la nissaga empresarial dels Piera. El seu fill, Salvador Piera i Jané, juntament amb Narcís Cortina i Batllorí i Josep Torras i Ferran, crea el 1893 l’empresa Piera, Cortinas y Cía., que es dedica a l'explotació de pedreres i la construcció d'edificis i d'infraestructures. L’any 1900, l’empresa es reconverteix en Foment d'Obres i Construccions S.A. (FOCSA) i amplia el seu mercat a la construcció de ports, obres hidràuliques, carreteres, ferrocarrils i concessió de serveis municipals, com els de neteja, sempre sota la direcció de successius prohoms de la família Piera. El 1992, FOCSA es fusiona amb Construcciones y Contratas SA i es constitueix l’actual FCC.

La col·lecció de carruatges del grup empresarial Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) inclou més de quaranta carros del segle XIX i principis del segle XX / Foto: Irene Vilà Capafonts
Jaume Pérez és l'encarregat del manteniment de la col·lecció de carruatges d'FCC, un expert que coneix tots els secrets de cada una de les peces que la conformen / Foto: Irene Vilà Capafonts
Entre el material històric s'inclouen fotografies com aquesta, on es veu un dels carros de transport de la col·lecció transportant un dels cotxes del funicular de Vallvidrera / Foto: Irene Vilà Capafonts

Com a llegat patrimonial de tota aquella època, i sota l’impuls d’un dels descendents, Antoni Piera i Caparà, a partir dels anys seixanta del segle XX pren forma la col·lecció que conserva part del llegat patrimonial de l’empresa, amb carros destinats al transport i a la neteja -aquests últims estretament vinculats a Barcelona-, a la qual s’afegeixen carros de passeig propietat de la família Piera. Tot plegat es conserva ara a la Vall d’Hebron, en un local situat als baixos dels edificis que l’any 1992 van formar part de la vila olímpica per a mitjans de comunicació dels Jocs Olímpics, construïts precisament per FCC, empresa que va decidir conservar en aquest espai la seva col·lecció històrica.

Contracta de neteja… de principis del segle XX

En l’actualitat, FCC és una de les empreses concessionàries de la contracta de neteja vigent de l’Ajuntament de Barcelona, però no és una feina que arribi de nou per a aquest grup empresarial. FOCSA és una empresa veterana en aquests serveis, ja que el 1911 va aconseguir la concessió dels serveis de clavegueram i l’any següent els de neteja per part del consistori del moment, i és això el que singularitza la col·lecció, perquè al costat de carros de càrrega i de passeig hi ha un apartat especial de carros específics de neteja, que es van utilitzar a principis del segle XX.

La col·lecció es complementa amb maniquins de persones i cavalls amb la roba i guarniments corresponents. En aquesta imatge es poden veure dos carros del servei de neteja, en concret els carros tipus 1 i 3 destinats a recollir escombraries / Foto: Irene Vilà Capafonts
El carro Colònia, amb el nom de la ciutat alemanya on es va patentar però construït als tallers de FOCSA el 1916, era un gran carro contenidor per abocar-hi la brossa en els carrers més amples de Barcelona / Foto: Irene Vilà Capafonts

Jaume Pérez és l’encarregat del manteniment de la col·lecció de carruatges d’FCC. Es dedica a tenir-la a punt i en perfecte estat. Expert en la matèria, fa de guia a l’equip d’ElNacional.cat que ha tingut l’oportunitat de visitar aquesta col·lecció privada i explica amb expertesa els detalls que distingeixen dos carruatges aparentment iguals i el perquè de models semblants però de mides diferents. “Hi havia diversos models de carruatges de neteja segons el tipus de carrer per on havien de treballar”, explica. És a dir, pels carrers amples, vehicles grossos, pels carrers estrets, carros petits. El mateix que passa ara, vaja.

Nou carros i un camió del servei de neteja

Així, la part vinculada amb el servei de neteja de Barcelona, de la qual FOCSA tenia la concessió de l’Ajuntament de Barcelona, es compon de nou carruatges i un camió, la majoria construïts als tallers de la mateixa empresa, entre els quals destaquen el carro Colònia -que pren el nom de la ciutat alemanya on va ser dissenyat el prototipus-, que era un carro que funcionava com a contenidor per al servei de recollida d’escombraries, i el carro tipus 3, amb la mateixa funció, però de mida més reduïda. També hi ha dos tipus de carro regador, el de mida normal i el petit, ambdós amb la mateixa funció, el rec general dels carrers. El camió que forma part de la col·lecció i que va estar en servei fins al 1964 també és de tipus regador.

Explicació de l'ús de l'anomenat carro patentat, que s'utilitzava per recollir els detritus procedents de la neteja de clavegueres i que es traslladaven al port per carregar-les en barcasses que abocaven la brutícia mar endins / Foto: Irene Vilà Capafonts
Jaume Pérez mostra el motor de l'únic camió de la col·lecció, un regador de fabricació francesa de la marca De Dion Bouton i que va ser destinat al rec de carrers amples com la Gran Via, el passeig de Gràcia i la Diagonal. Va ser retirat del servei el 1964 / Foto: Irene Vilà Capafonts

També destaquen la màquina escombradora, equipada amb un corró que escombra i empeny cap a la vorera les restes, per ser recollides en cabasos pels escombriaires -actualment es fa a la inversa, els i les escombriaires escombren la brossa cap a la calçada i l’escombradora la xucla-. La col·lecció estricta de carruatges de neteja es tanca amb l’anomenat carro patentat, que rep el nom perquè a diferència de la resta de carros, que eren de patent estrangera però produïts per la mateixa FOCSA, en aquest cas la patent també era d’aquesta empresa catalana. Aquest carro s’utilitzava per recollir detritus del clavegueram, que de la manera més asèptica possible eren traslladats fins a una barcassa que els descarregava mar endins. I és que fa un segle, els criteris de sostenibilitat i reciclatge no eren ben bé els actuals.

Carros de càrrega i de passeig

Més enllà dels carruatges específics dels serveis de neteja, la col·lecció inclou carros de càrrega de tot tipus i condició, des del carro de carrera del 1845 amb el que Piera i Sagués feia el trajecte Barcelona-Saragossa-Valladolid, fins a diversos carros de pedrera per al transport de pedres, un dels quals va participar en la construcció del temple de la Sagrada Família. També s’hi pot trobar un carro del vi, adaptat al transport de bots, el carro de torn, també especialitzat en càrregues de vi i oli, o el carro de bovines. El corró piconador és un altre dels exemplars de carruatges que formen part de la col·lecció dedicada al treball.

Entre els carros de càrrega s'inclouen aquests carros de pedrera, de dues i quatre rodes, que es feien servir per al trasllat de pedres pesants i que es van utilitzar, per exemple, per portar material a la construcció del Port Vell i la Sagrada Familia / Foto: Irene Vilà Capafonts
Carro de bobines, amb una caixa de baixa alçada que facilitava la càrrega i descàrrega. El mateix carruatge es feia servir per al trasllat de cavalls morts o que haguessin tingut un accident / Foto: Irene Vilà Capafonts
La jardinera amb rotonda entapissada és un de la vintena de carruatges de passeig que conté la col·lecció. Aquest tipus en concret va ser construït a Barcelona a mitjans de segle XIX / Foto: Irene Vilà Capafonts
Interior del faetó de manxa o omnibús, un vehicle amb capacitat per sis a vuit passatgers que inclou una baca per l'equipatge. Models com aquest feien servei de taxi des de les estacions de França i del Nord / Foto: Irene Vilà Capafonts

Finalment, la col·lecció inclou una àmplia gamma de carros de passeig o per al transport de persones, la majoria provinent de la mateixa família Piera, on s’hi poden trobar el milord, el landó, la berlina, la jardinera -també una jardinera petita, per a ús infantil- o vehicles més populars com la tartana i el faetó de manxa o òmnibus. Un dels vehicles més singulars és el faetó de guia, on la part més luxosa no era la corresponent al passatger, sinó al conductor. “Aquest només el portava el senyor Piera”, assenyala Pérez, i per això, els seients posteriors són menys luxosos, perquè en aquest cas els utilitzaven els criats.

Finalment, com a complement de la col·lecció s’inclou un important apartat de guarniments i vestuari d’època, com el guarniment català per a mules i vestit de traginer, el guarniment català per a cavalls i vestit de carrer, el guarniment a l’anglesa i abric per a cotxer i el guarniment a l’estil de Jerez i vestit andalús. Tot plegat conforma una col·lecció excepcional amb un important valor per al patrimoni històric barceloní en una ciutat que, si mai arriba a tenir un Museu del Transport, podria molt bé dedicar un espai a vehicles com els que conté aquesta col·lecció privada.

 

Aquesta col·lecció privada es complementa amb una àmplia mostra de guarniments per a les cavalleries, diferents per a cavalls o per a mules i depenent dels tipus de carruatge que tenien assignat / Foto: Irene Vilà Capafonts
Vestit de traginer i guarniment català per a mules enganxat al carro de carrera, que a mitjans segle XIX feia el trajecte Barcelona-Saragossa-Valladolid en tres mesos l'anada i tornada / Foto: Irene Vilà Capafonts
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!