N’hi ha prou amb fer un volt pel Pla del Palau de Barcelona per constatar que hi ha un edifici que desentona de la resta. Es tracta de la Duana Vella, un edifici neoclàssic que fins a l’any 2008 va ser seu de la Delegació del govern espanyol i que, en un futur, hauria de recuperar aquesta funció però que fa anys i panys que viu en un estat d’abandonament i degradació que salta a la vista amb només mirar la façana, i això sense saber l’estat real en que es troba l’interior. En tot cas, aquest és només un exemple, potser el més visible, de la situació de degradació d’alguns edificis de Barcelona de titularitat estatal.

➡️La història de mai acabar de la Duana Vella, bastió de l’Estat a Barcelona

En concret, hi ha almenys quatre edificis de titularitat estatal a la capital de Catalunya amb un manteniment sota mínims, malgrat que, a excepció de la Duana Vella, es tracta de construccions que s’utilitzen de forma diària, la qual cosa augmenta la necessitat d’adoptar mesures urgents. Es tracta de l’Estació de França, la Casa de la Marina i la Capitania General de Catalunya, tres construccions que comparteixen amb la Duana Vella el fet de ser edificis de rellevància històrica i arquitectònica -tots estan inclosos al catàleg de patrimoni cultural-, a més de la titularitat estatal i un seu estat de conservació manifestament millorable

La Duana Vella

La Duana Vella és un edifici catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local (BCIL), situat al Pla del Palau, que s’ha convertit en l’exemple més notori de desatenció d’un immoble de titularitat de l’Estat a Barcelona, encara més quan hauria de ser la seu de la Delegació del govern espanyol a Catalunya, que des del 2008 va traslladar aquesta funció, de forma provisional (!) al Palau Montaner, al carrer Mallorca amb Pau Claris. Ara ja fa setze anys que es va traslladar la delegació espanyola amb la intenció de fer unes obres de reforma que, aparentment, encara no han començat. L’estat exterior és, ras i curt, lamentable. Al febrer del 2023, a consultes d’ElNacional.cat, fonts de la Delegació van assenyalar que el Ministeri de Política Territorial mantenia la intenció de tornar a la Duana Vella “un cop l’obra estigui acabada” i, fins i tot, oferir horaris de visita oberts al públic en general. Amb tot, segons l’aspecte exterior de l’edifici, aquesta intenció de recuperar la funcionalitat de l’edifici, anirà per llarg.

Edifici duana vella / Foto: Carlos Baglietto
L'edifici de la Duana Vella està suposadament en obres des de l'any 2008, però el seu estat exterior és lamentable / Foto: Carlos Baglietto

L’Estació de França

L’Estació de França, també catalogada com a BCIL, és un exemple clar d’edifici funcional que, malgrat que cada dia l'utilitzen milers de persones, manté un estat de conservació insuficient. Malgrat haver estat objecte de diverses rehabilitacions, n’hi ha prou amb fer un tomb per l’exterior de l’estació, en concret per la banda dels carrers Ocata i Doctor Aiguader, per constatar que la imponent marquesina doble i corbada que singularitza aquesta estació necessita millorar amb urgència. Vidres trencats o desapareguts, a més de lones protectores, són una constant en una estació de trens alhora històrica i en ús, amb el perill de despreniments que podrien impactar en els seus usuaris.

Degradació edificis titularitat espanyola / Foto: Carlos Baglietto
La gran marquesina de l'Estació de França, amb un aspecte deplorable a causa de la gran quantitat de vidres trencats o desapareguts / Foto: Carlos Baglietto

La Casa de la Marina

La Casa de la Marina, situada a la cantonada del passeig Joan de Borbó amb el carrer de Pepe Rubianes, està catalogada com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), ja que es tracta d’una important mostra de l’arquitectura racionalista de Barcelona, obra dels arquitectes Josep Antoni Coderch i Manuel Valls i inaugurada el 1954 com a edifici d’habitatges protegits per a mariners del barri de la Barceloneta. La importància històrica de l’edifici, propietat de l’Estat, contrasta amb el seu estat actual, on unes malles de protecció eviten que hi hagi despreniments sobre la calçada, mostra de la necessitat de millorar el seu manteniment.

casa marina google street view
La Casa de la Marina, amb xarxes per evitar despreniments de la façana que amenacen la seguretat dels vianants / Foto: Google Street View

Capitania General de Catalunya

La Capitania General de Catalunya és un dels edificis prominents del passeig de Colom i una de les múltiples propietats d’ús militar del ministeri de Defensa espanyol a la capital de Catalunya. Catalogat com a BCIL i seu de la Inspecció General de l’Exèrcit de Terra, màxima autoritat militar a Catalunya, l’edifici exhibeix xarxes de subjecció a la façana, una mostra de la necessària rehabilitació d’aquest edifici construït el 1845 i reformat íntegrament el 1926, en el que es pot considerar una solució temporal que evidència la manca d’interès per a la conservació integral d’aquest edifici patrimonial.

Degradació edificis titularitat espanyola / Foto: Carlos Baglietto
La Capitania General, seu de la màxima autoritat militar espanyola a Catalunya, embolicada en xarxes de protecció / Foto: Carlos Baglietto

Iniciativa d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona

Precisament, per forçar l’Estat a prendre mesures urgents sobre aquestes edificacions, el grup d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) a l’Ajuntament de Barcelona ja prepara iniciatives encaminades a que el consistori insti el govern espanyol a aturar la degradació. En concret, ERC portarà a la comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge, que tindrà lloc el proper 17 de setembre, un prec pel qual es reclama que el consistori “insti el Govern de l’Estat espanyol a rehabilitar i mantenir els edificis de propietat estatal a Barcelona, tals com l’antiga Delegació del govern, la Casa de la Marina o l’Estació de França i entorns, per tal d’aturar-ne la seva degradació i mantenir-ne l’estat de conservació”. A aquests tres edificis cal sumar la Capitania General, que també denota manca de manteniment.

En conversa amb ElNacional.cat, la regidora d’ERC Rosa Suriñach apunta que cal tenir present, d’entrada, que l’Estat “és propietari de molt sòl i moltes dependències a Barcelona”, entre els que es compten tot tipus d’equipaments, inclosos els policials -com la prefectura de la Via Laietana, i militars, com la caserna del Bruc-, però que part d’aquests “o estan buits o tenen una funció que caldria revisar”. Per això, i més enllà de la petició que l’Estat cedeixi aquestes propietats a l’Ajuntament o a la Generalitat, com ja ha proposat ERC en altres ocasions, aquest cop s’ha volgut posar el focus en aquelles edificacions especialment degradades.

La denúncia que fem és per l’estat de degradació”, apunta la regidora, afegint que la manca de manteniment d’aquests immobles comporta “una qüestió de seguretat en l’espai públic”, com demostra el fet que s’hagin hagut de “posar xarxes per evitar despreniments”. A més, a aquesta situació de risc en la seguretat en edificis patrimonials, la regidora assenyala també la crisi residencial, especialment pel que fa a la Casa de la Marina, que actualment no s’utilitza completament. “Amb la crisi de sòl que tenim no podem tenir patrimoni buit, sense ús i en un estat lamentable”, apunta Suriñach per afegir que confia que el govern municipal accepti el prec i faci la petició a l’Estat de mantenir i rehabilitar els edificis. “Confio menys en la seva execució”, rebla la regidora.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!