El primer dia de rebaixes en els preus dels abonaments del transport públic, que inclou la gratuïtat en els títols de Renfe i descomptes d’entre el 30 i el 50% en els gestionats per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), entre els quals les xarxes de Metro i Autobús de Barcelona, ha començat amb normalitat i sense incidències derivades d’aquesta rebaixa més enllà de petites cues a primera hora del matí. A l’estació de la Sagrera, un important intercanviador on coincideixen quatre línies de metro -L1, L5, L9N i L10N-, més una estació de Rodalies, a més de ser important punt de baixada dels passatgers dels autobusos metropolitans procedents del Vallès, a quarts de nou del matí les cues eren de no més de deu persones.
🚊 Abonaments Renfe gratis: així pots aconseguir i utilitzar els nous bitllets gratuïts
🚌 Noves tarifes TMB 2022 a partir del setembre: així quedaran els preus al metro de Barcelona i transport públic
Amb un considerable desplegament d’informadors i personal tant de TMB com de Renfe per facilitar la compra dels abonaments, la jornada ha començat de la mateixa manera en altres intercanviadors, com Maragall -que pel que fa a l’L5 ja ha entrat en servei juntament amb tot el tram entre la Sagrera i el Carmel-, mentre que en altres estacions sense connexió, com Via Júlia o Llucmajor, no s’ha observat cap anormalitat. Es dona la circumstància que fins i tot a la Sagrera, les cues només han tingut lloc al vestíbul principal, allà on coincideixen les entrades pel Metro i el tren, mentre que en l’accés només de Metro de Felip II, no hi havia cap cua ni incidència.
Previsió de cues
De fet, tant des de l’ATM com des de TMB hi havia previsió que aquest dijous, 1 de setembre, es poguessin formar cues per sobre de les habituals, raó per la qual hi ha hagut un desplegament d’informadors per organitzar les possibles aglomeracions i ajudar els usuaris. Dimecres mateix, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ja va apuntar la possibilitat de cues, i va voler recordar als usuaris la possibilitat de comprar telemàticament els seus abonaments. De tota manera, l’inici del període de rebaixes l’1 de setembre arriba amb uns dies de coll pel que fa al dia que podria ser més problemàtic, el 5 de setembre, data en que comença el curs escolar i la mobilitat experimenta un important creixement.
Des de TMB confien que aquests quatre dies de marge serviran precisament per escalonar la compra dels nous abonaments i evitar un col·lapse el dilluns vinent. Per la seva banda, a l’inici de l’estiu, l’ATM ja contemplava la possibilitat de cues els primers dies, per bé que la venda avançada dels abonaments de Renfe -més de 100.000 usuaris ja l’havien comprat per avançat- també ha ajudat a evitar aglomeracions, tot i que, en el cas de Rodalies, la principal queixa ha estat que els abonaments telemàtics no funcionen per si mateixos sinó que cal bescanviar-los físicament en màquines expenedores.
Amb la rebaixa en marxa i el fet que viatjar en Renfe és gratuït si s’utilitza abonament, els propers dies caldrà avaluar si els usuaris del transport públic s’han incrementat i si hi ha hagut transvasament entre sistemes de transport. En aquest aspecte, els principals perjudicats poden ser els autobusos interurbans, que poden perdre part del passatge a causa de la gratuïtat de Rodalies.