La celebració de la 37 edició de la Copa Amèrica de Vela a Barcelona entre el 22 d’agost i el 27 d’octubre suposarà un repte organitzatiu de primera magnitud a fi i efecte de facilitar l’accés al front marítim tant de les persones que vulguin veure la competició esportiva com les que vulguin utilitzar la zona de platges per al seu ús ordinari i, especialment, per a residents dels barris implicats, és a dir, la Barceloneta (al districte de Ciutat Vella) i la Vila Olímpica del Poblenou i el Poblenou (al districte de Sant Martí), així com els treballadors d’aquestes zones així com del Port Vell. També es preveu garantir les activitats de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i inicialment no es preveu tallar cap carrer al trànsit.

Amb tots aquests objectius, l’Ajuntament de Barcelona ha donat a conèixer aquest dilluns el seu pla de mobilitat específic per a la celebració de la Copa Amèrica de Vela, que parteix d’una recomanació inicial, l’ús de mitjans sostenibles per arribar a les zones on es podrà seguir la competició, especialment la plaça del Mar de la Barceloneta i la platja del Bogatell, on s’habilitaran les dues zones específiques perquè el públic en general pugui seguir l’evolució de les regates en espais que comptaran amb pantalles gegants. Per mitjans sostenibles s'entén arribar-hi a peu, en transport públic o en bicicleta, fet que suposarà restriccions a l'ús de vehicle privat, sigui cotxe o motocicleta. 

Sense competició per la Mercè i la Diada Nacional

Així, l’Ajuntament ha preparat una sèrie de mesures en aquests àmbits: els desplaçaments a peu; els desplaçaments en transport públic; els desplaçaments en bicicleta o VMP; els desplaçaments en vehicle privat; les garanties d’accés per a veïns i treballadors, i la DUM. Això sí, cal tenir en compte que el calendari de les regates no preveu, inicialment, que hi hagi competició en dues dates assenyalades que coincideixen amb la celebració de la Copa Amèrica de Vela, és a dir, la Mercè i la Diada Nacional. El calendari esportiu no preveu fer cap regata l’Onze de Setembre ni tampoc entre el 20 al 24 de setembre. Tanmateix, aquestes dates mencionades figuren al calendari de reserva, ja que el desenvolupament de la competició depèn de l’estat de la mar i el vent, i per això l’organització compta amb un marge de dates de reserva per poder fer canvis sobre la marxa.

L’opció recomanada: desplaçaments a peu

En tot cas, per assegurar que la Copa Amèrica de Vela “es desenvolupi amb les màximes garanties i màximes capacitats entre les platges de Sant Sebastià i Bogatell”, segons declaracions de Xavier Paton, gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, el consistori recomana com a prioritari el desplaçament a peu, i per això ha anunciat la instal·lació de 25 tòtems informatius i cinc mapes d’ubicació per orientar els vianants, a més de dur a terme obres d’adequació de recorreguts com ara actuacions d’arranjament de passos de vianants i semaforització en zones amb previsió d’afluència elevada, en especial als entorns de les zones habilitades al públic per seguir la competició des de terra.

Reforç del transport públic

En tot cas, les intervencions més importants tindran a veure amb el transport públic, amb un reforç del servei en els dies de competició on es prevegi major afluència d’espectadors. Pel que fa al Metro, les parades més properes a la zona de competició seran les de Barceloneta, Ciutadella | Vila Olímpica, Bogatell i Llacuna de l’L4, a més de Drassanes (L3) i Marina (L1), però també cal tenir present que els serveis de Rodalies de l’estació de França, la parada de Tramvia de Ciutadella | Vila Olímpica i diverses línies d’autobús també podran acostar el públic al front marítim. Per tot plegat, aquestes són les novetats en aquest àmbit del transport públic:

  • Reforç de l’L4 de Metro en els dies de màxima afluència, que es definiran amb una setmana d’antelació un cop s’avaluï l’impacte de la demanda en els dies previs.
  • Reforç de les línies de bus D20, V15, V19, V21, V23, V25, V27, H16 i 47 durant les hores punta de l’esdeveniment els dies de màxima audiència.
  • Reserva d’espai a l’entorn de Pla de Palau per situar les terminals de les línies i/o llançadores que vinguin dels aparcaments dissuasius.
  • Implantació d’un nou carril bus a la Rambla Prim entre la plaça Llevant i el carrer Santander. Aquesta intervenció es farà passat l’estiu
  • Implantació d’un nou carril bus doble al carrer de Trelawny, que s’executarà a principis de juliol.
  • Habilitació de zones d’encotxament i desencotxament per a autocars al passeig de Joan de Borbó i al World Trade Center.
  • Generació d’espai addicional de taxi a l’entorn de l’Hotel Vela

A aquestes mesures cal afegir l’entrada en servei a partir de principis de juliol, del Bus Nàutic que connectarà el moll de Drassanes amb el moll de Llevant i la nova bocana del Port.

Reforç del Bicing i aparcament segur per a bicis

Pel que fa al desplaçament en bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP), preferentment patinets elèctrics, el pla de mobilitat preveu l’entrada en servei del carril bici de Joan de Borbó, actualment en fase d’execució, i recomana utilitzar també els carrils bici del carrer Marina, Paral·lel, Colom i Doctor Aiguader. A més, hi haurà un reforç del servei de Bicing amb dos estacionaments temporals per augmentar la capacitat en unes 250 places, així com habilitar quatre espais d’aparcament segur per a bicicletes i VMP a la plaça del Mar, a l’entorn del Centre de Recerca Biomèdica, al Port Olímpic i a la platja del Bogatell.

Sense zona blava i amb aparcaments dissuasius per a cotxes 

Pel que fa als desplaçaments en vehicle privat, l’Ajuntament assenyala que la zona blava d’aparcament de la Barceloneta quedarà fora d’ús durant la celebració de la Copa Amèrica de Vela i el seu espai es reciclarà com a espai per aparcar motos o per a DUM. A canvi, s’oferiran dos grans aparcaments dissuasius, un a la zona de la Fira de l’Hospitalet, amb 1258 places i un altre a la zona de la plataforma marina del Fòrum, amb 1200 places més. Tots dos seran de pagament amb una tarifa especial i disposaran de servei de bus llançadora gratuït fins a la zona de competició. L’ajuntament ha desestimat utilitzar els aparcaments inhabilitats de la platja de la Mar Bella i Nova Mar Bella, actualment sense ús. 

Pel que fa a les motos, es prohibirà l’aparcament en vorera al passeig de Joan de Borbó, passeig Marítim i carrer Pepe Rubianes i a canvi, es facilitaran zones d’aparcament en calçada aprofitant part de la zona blava fora de servei. En aquest sentit, 80 places d’àrea blava es transformaran en 370 places d’estacionament per a motos. Així mateix, es crearan tres zones d’aparcament per a motos a Nova Icària, Nova Bocana i al pla de Martí Taradell. Així mateix, s’ampliarà la zona d’estacionament de motos a la plaça de Pau Vila.

Els vehicles dels veïns hauran d'estar acreditats

Pel que fa als veïns i treballadors de la Barceloneta, l’accés a peu no tindrà cap mena de restricció, però sí que hauran d’obtenir acreditació per als seus vehicles, tant pels que tenen plaça de resident en zona verda com per als que tenen plaça de pàrquing de lloguer o compra. També s’hauran d’acreditar les persones que visquin o treballin a la Barceloneta i hagin d’accedir amb vehicle privat malgrat no disposin de plaça d’aparcament. Les acreditacions s’hauran de tramitar al Centre Cívic de la Barceloneta excepte el cas de tenir plaça de resident o plaça de pàrquing en aparcaments BSM o  a la zona del Port, que rebran l’acreditació al seu domicili.

Garantir la càrrega i descàrrega

Finalment, els serveis de DUM no tindran cap restricció circulatòria i per garantir-los s’incrementarà l’horari de càrrega i descàrrega de 07 a 21 hores, quan actualment és de 08 a 20 hores. A més, s’habilitaran 40 noves places de DUM en espais de la zona blava fora de servei. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!