Reduir l’ús del cotxe privat és un dels objectius explícits de l’actual govern municipal, que es palpa en el dia a dia als carrers amb la transformació que experimenta la ciutat, on cada cop hi ha més espais vetats a l’ús de vehicles com cotxes i motocicletes. Però a banda de les reurbanitzacions que impossibiliten el pas a cotxes privats, la reducció és també un objectiu del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Barcelona, que preveu que l'any 2024 un 81,52% dels desplaçaments a la ciutat es facin a peu, en transport públic o en bicicleta. Per aconseguir-ho, el text marca 62 línies d'actuació i més de 300 mesures.
Entre les més destacades hi ha l’aposta per incrementar la quota dels desplaçaments en modes sostenibles, concretament un 7,5% a peu, un 15,7% en transport públic i un 129,4% en bicicleta. Alhora insta a reduir els que es fan en vehicle privat un 25,6% amb relació al 2018, quedant per sota del 20%. El programa, presentat aquest dilluns en la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat recull el 84% de les 444 al·legacions que han presentat entitats de la capital catalana, bé sigui de manera total o parcial. En total se n'han inclòs 374 i se n'han desestimat 70. El document ha rebut també els informes favorables de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i de la Generalitat. Ara es portarà al Consell Plenari de l'Ajuntament perquè sigui aprovat de manera definitiva.
L’objectiu final del PMU és impulsar els trajectes sostenibles a la ciutat, encara que el preu l’hagin de pagar el cotxe i la moto particulars amb mesures concretes com estendre el límit de 30 km/h a la majoria de carrers de Barcelona, incrementar els carrers i entorns escolars pacificats i no es descarta la intenció de fer pagar els motoristes per aparcar la moto a la calçada, una proposta que el passat mes de juny van llançar les entitats Catalunya Camina i Eixample Respira, que per mitjà d’un estudi van determinar que el 84% de motos estacionades en vorera ho feien incorrectament, mentre que un 3% de les estacionades en calçada tampoc respecten la normativa i proposaven fer pagar 45 euros mensuals als motoristes barcelonins per aparcar a la via pública.
Eliminar aparcaments de motos en vorera
En tot cas, el PMU proposa eliminar progressivament aparcaments de motos i carrils bici en voreres i augmentar amb 32 quilòmetres els carrers per a vianants; millorar l'eficàcia de la xarxa de bus, racionalitzant els recursos d'acord amb la demanda de cada línia o, pel que fa a la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal, preveure un increment del 40% de la xarxa actual de carrils bici o incloure un carril de velocitat inferior als 30 quilòmetres per hora als carrers de tres o més carrils de circulació.