El barri de la Salut, situat al districte de Gràcia de Barcelona, seria un barri residencial d’ús i gaudi dels seus veïns com qualsevol altre de la ciutat si no fos perquè s'hi troba el Park Güell, una obra cabdal d’Antoni Gaudí, declarada patrimoni de la humanitat per la Unesco i visitada cada dia per milers de turistes. La saturació del barri és un fet palpable, amb centenars de persones recorrent els seus costeruts carrers, presència continuada de taxistes carregant i descarregant passatge i autobusos del servei regular plens a vessar fins al punt que fa uns dies el mateix Ajuntament de Barcelona va optar per eliminar del servei Google Maps tota referència al bus de barri 116, el més afectat per la situació.
Ara bé, ocultar informació d’un autobús no deixa de ser una mesura excepcional per frenar la saturació i no un remei estructural, i per això mateix, aquest divendres el consistori ha presentat un pla de xoc amb cinc mesures que es començaran a activar ben aviat per poder endreçar els accessos al Park Güell i fer més còmode la vida dels residents del barri. Cal tenir en compte que el parc gaudinià, tot i els canvis haguts els darrers anys, és visitat per milions de persones l’any i que sovint, com aquest mateix divendres, moltes de les persones que s’hi arriben, es troben que ja no queden entrades.
Ampliació de la zona restringida per a residents
En aquest context, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha presentat, a la mateixa entrada del parc, les cinc mesures previstes, que s’aniran posant en marxa les properes setmanes. La primera d’elles serà l’ampliació de l’àrea d’accés restringit a veïns, amb la instal·lació d’una nova pilona a la cantonada dels carrers del Pare Jacint Alegre i de l’Escorial que impedirà als vehicles acostar-se als accessos del Park i circular per l’interior del barri i només es permetrà el pas a veïns. Aquesta pilona substituirà l’actual, situada al carrer de Marianao amb rambla de Mercedes, de manera que l’àrea restringida al trànsit s’amplia notablement.
Els residents disposaran d’una targeta per poder accedir-hi i la pilona disposarà d’un intèrfon per regular l’accés dels taxis que portin o vagin a recollir veïns i veïnes. Es preveu que aquesta nova pilona estigui instal·lada en un termini de deu mesos, segons ha assenyalat la mateixa Bonet. La pilona s’acompanyarà de senyalització que indicarà que només podran accedir els taxis que donin servei a residents, de manera que els vehicles, tant taxis com VTC, que portin turistes no podran accedir-hi.
Eliminació de la parada de taxis de la rambla de Mercedes
Una segona mesura que s’aplicarà en unes setmanes, serà l’eliminació de la parada de taxis de la rambla de Mercedes, la més propera a l’accés principal del Park Güell. Aquesta parada, de 8 places, és causa de nombroses queixes, molèsties i problemes de convivència i mobilitat, i ara quedarà dins de l’àrea restringida al trànsit. A canvi, la parada principal de taxis de la zona se situarà a la carretera del Carmel, a prop d’on ja hi ha l’aparcament d’autocars. La parada actual a la carretera del Carmel, que ara disposa de 4 places, ampliarà la capacitat fins a 12 places.
La reordenació de la parada de taxis al barri es completa amb una nova parada al carrer de la Mare de Déu de la Salut, on se n’instal·larà una de nova de 4 places a la cantonada amb el carrer de l’Escorial. Aquesta nova parada quedarà fora de l’àrea restringida i allunyada de l’entrada del parc, i abans que s’hi instal·li, es duran a terme els treballs per poder augmentar l’amplada del carrer. Segons Bonet, aquesta parada està pensada “més per donar servei als veïns del barri que als visitants del Park Güell”.
Més vehicles per a les línies 116, 24 i V19 de bus
Després que la informació del bus de barri 116 ha estat eliminada d’aplicacions com Google Maps i similars, per reduir les 3.000 validacions diàries, TMB reforçarà aquesta línia amb un vehicle més els dissabtes i festius i també els laborables quan es consideri necessari. Així mateix, també es reforçarà amb un vehicle més tant en dissabte com en festius la línia 24, i amb un en dissabte i amb dos més els festius, la línia V19. Aquests increments, en tot cas, es reforçaran amb més vehicles a l’estiu i es modularan en funció de la demanda i de l’efecte de les mesures implantades. En totes tres línies es reforçarà més la inspecció i la presència de vigilància en els vehicles i es millorarà la senyalització interior. De cara a l’estiu, el reforç s'incrementarà els caps de setmana amb tres vehicles més del V19 i cinc més a disposició de les línies V19 i 24 segons les necessitats.
Més vigilància contra els que no paguen bitllet
En paral·lel al reforç de les línies d’autobús, Bonet ha anunciat també un reforç de la inspecció i presència de vigilants en les tres línies d’autobús més afectades, 116, 24 i V19, per evitar els actes “d’indisciplina”, en especial el fet que hi ha passatgers que viatgen sense bitllet o accedeixen per les portes que són exclusivament per baixar.
Venda d’entrades exclusivament per internet
Finalment, una cinquena mesura afectarà directament els visitants del Park Güell, que a partir de l’1 de juliol només podran accedir al recinte amb entrades comprades prèviament per internet, ja que es deixaran de vendre a les taquilles del mateix parc per afavorir les visites programades, generar un accés esglaonat i fluid al parc i evitar així desplaçaments innecessaris i insatisfaccions per la manca de tiquets disponibles.
Els veïns veuen amb bons ulls les mesures
L’anunci d’aquest pla de xoc ha estat rebut amb optimisme pels veïns de la Salut. Cira Martínez, membre del col·lectiu Recuperem la Salut, ha expressat la satisfacció per les mesures anunciades, però ha assenyalat la necessitat “de ser cautelosos”, a l’espera de com se substancien aquestes accions.