Els acords tancats aquest divendres en el marc de la reunió de la comissió mixta Generalitat-Ajuntament de Barcelona inclouen el compromís per a la instal·lació d’ascensors de les línies L1 i L5 del Metro a l’estació de Plaça de Sants, un dels punts negres de la xarxa pel que fa a l’accessibilitat. De fet, l’acord arriba després de recents protestes protagonitzades pels veïns per la mala connexió en l’intercanvi d’aquestes dues línies, un dels més laberíntics, amb passadissos i escales, i vetats per a la gent que necessita cadira de rodes per desplaçar-se, ja que no té ascensors.

Cal tenir en compte que la xarxa de Metro té un 93% d’estacions accessibles, però el 7% restant està conformat en la majoria de casos, per estacions d’enllaç, com ara Maragall, que està en obres, Sants Estació, que també té en marxa un projecte per instal·lar-hi ascensors o Urquinaona. És a dir, tot i que la majoria d’estacions tenen ascensors, aquest equipament es troba a faltar, precisament, en aquelles que, per la seva condició de node, estan més transitades. És per això que Plaça de Sants és un punt negre pel que fa a l’accessibilitat, que ara, almenys, ja té una data a l’horitzó per deixar de ser-ho.

Segons ha detallat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, les millores en aquesta estació suposaran una inversió de 30 milions d’euros per donar resposta a una petició “que el barri i les entitats de Sants ens demanaven de fa anys” i que, complementarà la millora d’accessos de la zona conjuntament amb la transformació de la propera estació de Sants. El calendari també s’ha posat sobre la taula, amb la intenció d’iniciar les obres el juny del 2024. La previsió per a l’accés a l’L5 és de 30 mesos, amb posada en marxa durant l’any 2027, mentre que pel que fa a l’L1, es trigarà una mica més, i estarà tot operatiu l’any 2028.

Cal recordar que a principis d’aquest mes d’octubre es va viure una manifestació veïnal, que va comptar amb el suport de Barcelona en Comú, per demanar millores en l’accés a aquesta estació de Metro. Per això mateix, Collboni ha assenyalat que “no és anecdòtic parlar de posar ascensors en estacions de metro”, per afegir que “els nusos de connectivitat són complexos” i per això encara no s’havien executat.