L’anunci de la licitació dels estudis previs per a la construcció d’una estació d’autobusos subterrània a la plaça d’Espanya de Barcelona per part del Govern és un primer pas, necessari, per a una infraestructura que encara trigarà anys, si no dècades, en ser una realitat. Ara bé, tot i que aquesta estació ja era un projecte inclòs al Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2020-2030 -la ‘Bíblia’ dels grans projectes en matèria d’infraestructures vinculades al transport públic de Barcelona-, també es tractava d’un projecte poc conegut que, en tot cas, posa sobre la taula un problema que ja és real en l’actualitat, la necessitat d’endreçar l’entrada i sortida d’autobusos interurbans que connecten Barcelona amb el Baix Llobregat per la Gran Via.
En aquest sentit, malgrat que l’estació pugui resoldre la situació el futur, el cert és que el problema és del present. Per la plaça d’Espanya, com en altres punts de Barcelona com la Diagonal i la Meridiana, circulen un elevat nombre d’autobusos interurbans, generant problemes d’embussos de trànsit i congestió en un àmbit que està afectat també per les obres de perllongament de l’L8 d’FGC. Com a alternativa provisional, la Plataforma del Transport Públic (PTP), ha proposat l’habilitació de la plaça de l’Univers com a estació d’autobusos interurbans, una mesura que podria resoldre la situació de col·lapse actual en l’entorn.
Segons va recollir dimarts al vespre ‘Betevé’, el membre de PTP Kevin Arguzón va apuntar que una solució provisional podia passar per la plaça de l’Univers, un gran espai a cel obert situat a l’àmbit de la Fira de Montjuïc, amb connexió directa amb l’avinguda de Maria Cristina. Amb tot, aquest espai és utilitzat per a la celebració de diversos esdeveniments relacionats amb l’activitat firal. En tot cas, Arguzón, ha apuntat que tot i tractar-se d’una alternativa “difícil”, a la plaça de l’Univers es podria fer “una petita estació d’autobusos provisional durant el temps que durin les obres de l’L8”, tenint en compte que “l’espai és finit, sobretot amb les obres i el que hem de fer és no perdre el poc espai que tenim”. Així mateix, respecte a la construcció de fer l’estació soterrada, des de la PTP s’ha valorat positivament, però afegint que convé que els autobusos interurbans facin “parades en superfície”, per no perdre velocitat comercial.
Cal tenir en compte que la licitació dels estudis preliminars de l’estació soterrada és un primer pas necessari per a un equipament que encara està per determinar clarament com serà, però sí que parteix d’unes premisses clares, de fet obligades per l’existència d’altres infraestructures a l’entorn de la plaça d’Espanya de Barcelona, afectada pel pas de dues línies de Metro, les L1 i L3, l’existència d’una estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que a més, ara està en obres pel perllongament de l’L8 cap a Gràcia que suposarà més ocupació del subsol, i finalment, el túnel viari que travessa la plaça amb el trànsit en direcció Besòs. Un trencaclosques on cal encabir ara una estació d’autobusos soterrada.