El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha donat llum verda aquest divendres a un acord que demana que el consistori "lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l'ampliació de l'aeroport del Prat". L'acord és fruit d'una proposició del PP, a la qual han donat suport el PSC, Junts i Vox, i s'hi han oposat els comuns i ERC. La proposició també insta l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, a presentar davant els grups en el termini d'un mes l'informe encarregat al Consell Assessor d'Infraestructures sobre la viabilitat del projecte. El líder dels populars a l'Ajuntament, Daniel Sirera, ha defensat que l'ampliació tindria un impacte positiu per connectar Barcelona amb el món, especialment amb Àsia i Amèrica, i per això ha demanat al govern que exerceixi el lideratge d'aquest projecte. En aquest sentit, ha retret a Collboni que prefereixi ser "submís als Comuns i ERC" amb el risc de perdre inversions a la ciutat. "Barcelona ja no pot esperar més per l'ampliació a l'aeroport", ha reiterat Sirera, alhora que ha recordat que la iniciativa compta amb el suport de Foment del Treball, Pimec, i la Cambra de Comerç.
En concret, la proposició insta el govern municipal a què "doni suport a la implementació de l'opció tècnica més adequada i viable, amb l'objectiu d'incrementar la capacitat operativa de l'aeroport i assegurar el seu paper com a hub internacional i intercontinental per potenciar i dinamitzar l'activitat econòmica generant ocupació, atracció de talent i inversió". La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha admès que el Prat juga un "rol fonamental" per tal que la ciutat sigui un referent internacional i ha reconegut que s'ha de modernitzar. Tanmateix, ha explicat que el principal objectiu del govern municipal és trobar "consens polític" sobre com incrementar la capacitat de l’aeroport alhora que es mantenen les exigències mediambientals de la Unió Europea. També ha assenyalat que cal veure com s’incorpora en el debat les compensacions pendents de quan es va fer la tercera pista i la T1. “Requereix gran consens i entesa institucional”, ha afirmat Bonet.
Quant a l'informe sobre la viabilitat de l'ampliació, Sirera ha criticat que porta "més d'un any amagat en un calaix" i ha preguntat al consistori "per què l'amaguen". Bonet ha respost que el govern municipal "està a punt de convocar" el plenari del comitè d’infraestructures, per tal que sigui "el primer" a conèixer l'informe, i que posteriorment es presentarà a tots els grups.
El regidor de Barcelona en Comú Guille López ha defensat que el debat no s'ha de centrar en l'ampliació de l'aeroport, sinó en el model productiu de país que això implicaria i com donar resposta als reptes ambientals: "Volem una infraestructura anacrònica o del futur que vagi d'acord amb el sentit europeu?" El regidor d'ERC Jordi Coronas, per la seva banda, ha reivindicat el 'no' a l'ampliació com un 'no' a "destruir l'espai natural de la Ricarda, al model centralitzat d'AENA i a obeir les ordres de Madrid". En nom de Junts, Damià Calvet ha assenyalat la necessitat de promoure un canvi en el model de governança de l'aeroport, de forma que hi participin els ajuntaments de Barcelona i el Prat, així com el Govern de la Generalitat i els agents socioeconòmics de la ciutat.