El ple municipal de novembre de l’Ajuntament de Barcelona, celebrat aquest divendres, ha avalat la modificació de l’ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) que inclou, entre altres novetats, l’obligació de dur casc pels usuaris de patinet elèctric, una mesura que, un cop aprovada, entrarà en vigor l’1 de febrer del 2025. Sense canvis al guió després del debat en la passada Comissió de Mobilitat del 19 de novembre, la proposta de modificació s’ha aprovat amb els vots a favor de PSC, Barcelona en Comú i Esquerra Republicana, el vot contrari de Junts per Catalunya - Trias per Barcelona i Vox i l’abstenció del Partit Popular.

La modificació de l’ordenança de vehicles implica una actualització d’un text que no s’havia tocat des del 2017, i que necessitava adaptar-se al nou marc legal i a les noves normatives de la Direcció General de Trànsit (DGT), que ja preveuen l’obligatorietat del casc per als conductors de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), com ara els patinets elèctrics. Amb l’objectiu que entri en vigor el pròxim 1 de febrer, aquesta obligatorietat arribarà acompanyada d’una campanya informativa perquè els usuaris coneguin el nou marc legal, tenint en compte que a partir d’aquella data ja es podran imposar sancions als conductors de patinet que no portin casc. A més, els patinets també hauran de comptar amb elements de seguretat com ara llums del davant i de darrere i es reitera que aquests vehicles no poden circular en cap cas per vorera -independentment de l’amplada- ni tampoc en alguns trams de calçada.  

Canvis també per a bicicletes i motos

Així mateix, el text planteja canvis per a bicicletes i motos. En el primer cas es prohibirà de forma generalitzada l’ús de voreres per a bicicletes, independentment de l’amplada, però contempla algunes excepcions, com la circulació de bicicletes per vorera a menors de 14 anys i adults que els acompanyin, així com adults amb cadireta o remolc quan no hi hagi carril bici. També es regula la ciclologística, és a dir, el repartiment de mercaderies en bicicleta. 

En el cas de les motos, les noves restriccions s’aplicaran en espais concrets, ja que es prohibirà estacionar a la vorera d’entorns escolars i sanitaris, concretament centres hospitalaris, tot i que no es descarta ampliar més endavant la prohibició a altres equipaments sanitaris, com els Centres d’Atenció Primària (CAP). Igualment, la nova ordenança preveu prohibir explícitament l’estacionament de motos en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element

Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, els canvis responen a la “nova realitat en la mobilitat” dels últims anys, ja que la norma vigent actualment es va actualitzar per darrera vegada fa set anys, el 2017.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!