La celebració, un any més, de la polèmica Papanoelada Motera a Barcelona, durant la qual motoristes vestits de Pare Noel circulen plegats amb el seu vehicle pels carrers de la ciutat, ha generat un nou pols amb diverses entitats ecologistes. Els activistes han tallat la Gran Via, a l’altura del carrer d'Urgell, per barrar el pas de la marxa motoritzada, la qual ha seguit el seu camí per altres vies. Les entitats convocants, Eixample Respira, BACC, la FAVB, Maragall Respira, Revolta Escolar i Bicibús Eixample, denuncien l’impacte negatiu en la salut pública de la concentració de motos: “Alta contaminació, soroll excessiu i comportaments incívics com cremar rodes, acceleracions brusques i l’ús constant de clàxons”.
A Gran Via amb Urgell. Contra aquesta garrulada de la Papanoelada motera i per un Eixample més habitable.@antroperplejo @antoniobanos_ @warriorofthebar pic.twitter.com/B3XEaMW7bw
— Jordi Serracant Carré (@JordiSerracant) December 15, 2024
Durant la protesta, està previst fer cagar el tió i recollir donacions. A més, l’ONG De Veí a Veí del barri de Sant Antoni organitzarà una recollida de joguines noves per als infants. Amb aquestes accions, les entitats organitzadores volen reforçar el missatge de “solidaritat i compromís veïnal”. Així mateix, les entitats asseguren que la Gran Via és un dels eixos més contaminats de Barcelona juntament amb el carrer d'Aragó. Per aquest motiu, la protesta reivindica un carrer “segur i saludable” i restringir la circulació de vehicles motoritzats en zones cèntriques durant el Nadal per “unes festes sense fums”.
Demà a les 17.30h tallem Gran Via / Urgell per molts motius. 🧑🎄🫁🚘
— Eixample Respira (@eixrespira) December 14, 2024
I també farem recollida de joguines noves per l'ONG del barri de Sant Antoni @deveiaveiong i la seva iniciativa "Reis Macos"
Que cap infant del barri es quedi sense joguina aquestes festes.
No hi falteu! pic.twitter.com/mNBNVuppsY
Les entitats ecologistes que han convocat aquest tall de circulació asseguren que la Gran Via de les Corts Catalanes és un dels eixos més densament habitats i contaminats de Barcelona, amb més de 30.000 residents i el pas diari de més de 60.000 vehicles. “Aquest carrer, juntament amb Aragó, actua com una extensió de l’autopista C-31, travessant la ciutat des de l’Hospitalet fins a Badalona”, indiquen. També reivindiquen la necessitat de restringir la circulació de vehicles motoritzats a les zones amb més afluència durant les festes. Aposten per convertir carrers com passeig de Gràcia, Rambla Catalunya, Plaça Catalunya i els laterals de la Gran Via, entre altres, en zones exclusives per a vianants durant els vespres, caps de setmana i dies festius.
Així mateix, els ecologistes consideren que les institucions polítiques no han pres cap mesura per reduir aquesta problemàtica, malgrat les queixes i la petició de la Sindicatura de Greuges de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona, per la seva banda, ja va dir a mitjans d’aquesta setmana que veia difícil impedir la Papanoelada Motera, però va assegurar que faria el possible per limitar-ne l’impacte i aplicaria sancions si calia.
La resposta dels motoristes
Per la seva banda, els motoristes consideren que tallar una avinguda principal de Barcelona només provoca “més caravana, trànsit, soroll i contaminació per altres punts de la ciutat”. Davant de la resposta ecologista, a través de Telegram s’ha animat als participants a buscar “alternatives” per arribar fins a la plaça Catalunya i continuar amb la ruta, que surt de Montjuïc recorrent el centre de Barcelona i torna fins a la Font Màgica passant pel passeig Colom i l’avinguda Paral·lel. Els motoristes han defensat que són uns amics celebrant el Nadal “a la seva manera” i han criticat l’immobilisme de l’Ajuntament davant d’aquest estira-i-arronsa amb els ecologistes.