El rebuig per part del Congrés dels Diputats a convalidar el decret que prorrogava les bonificacions als títols de transport públic recurrents comportarà finalment una pujada dels preus dels títols més utilitzats a Barcelona i la seva àrea metropolitana un cop l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, l’ens que gestiona les tarifes entre els diversos operadors de Barcelona i l’àrea metropolitana, entre els quals TMB, però no Rodalies, ha anunciat oficialment la seva intenció de mantenir un 20% de bonificació que fins ara assumia la pròpia ATM.

De fet, el comunicat anuncia que de moment es mantindran “els actuals preus i bonificacions del transport integrat fins que el Ministeri de Transports i Mobilitats Sostenible no comuniqui o publiqui l’ordre d’anul·lació de les bonificacions”, però afegeix tot seguit que “en cas que s’anul·lin les bonificacions de l’estat, l’ATM mantindrà les bonificacions acordades en el consell del 20%”. És a dir, que els títols com la T-usual i la T-jove, fins ara bonificats al 50%, quedaran bonificats al 20%, o, cosa que és el mateix, s’apujaran un 30%. De moment però, no s’indica la data en que s’efectuaran aquests canvis, però sí que s’assenyala que “els títols actuals segueixen vigents fins a la seva caducitat”.

Com quedaran els preus?

Un cop es formalitzi la fi de la bonificació estatal del 30%, els principals títols de transport que fins ara es beneficiaven d’aquesta rebaixa s’apujaran de preu. Així, la T-usual, que té un preu total de 44 euros però que fins ara l’usuari en pagava 22 en estar bonificada al 50%, quedaria a un preu -encara no oficial-  de 35,20 euros. Per la seva banda, la T-jove, que té un preu de 88 euros, i fins ara es pagava a 44 euros, quedarà a un preu de 70,40 euros. Cal recordar que la T-casual no variarà de preu, ja que no es beneficiava de les bonificacions, i per tant continuarà a 12,55 euros. Tots aquests preus i projeccions fan referència a títols per 1 zona tarifària, excepte la T-jove que serveix per a les sis zones tarifàries.

Aquests canvis, que no tenen data concreta però que es preveuen imminents, en termes de mobilitat a l’àrea metropolitana de Barcelona poden originar canvis amb un transvasament d’usuaris del tren -que fins ara tenia abonaments recurrents gratuïts- cap a altres sistemes de transport, com els busos interurbans, que sí que estan sota el paraigua tarifari de l’ATM i, per tant, un cop desaparegui la gratuïtat de Rodalies, seran una opció més econòmica. Això sí, pel que fa als descomptes aplicats a Rodalies Renfe, serveis ferroviaris Avant i autobusos estatals, el ministeri de Transports ja ha anunciat que la venda de títols gratuïts queda congelada i a partir d’aquest dijous ja no estaran a la venda, tot i que els abonaments ja comprats seguiran sent vàlids. Per tant, a partir de dijous, els usuaris de Renfe hauran de pagar els abonaments segons la tarifa no bonificada.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!