Després de dos anys i mig des de l’inici de les obres i un ajornament d’última hora, diumenge va començar el nou servei regular de la línia T4 del TramBesòs, que inclou el nou tram per l’avinguda Diagonal entre les places de les Glòries i de Verdaguer. Una estrena esperada que aquest dilluns, primer dia feiner amb el nou traçat del tramvia en funcionament, s’ha vist recompensada per un alt nivell d’ocupació en els combois que feien el trajecte, tant de pujada com de baixada, aquest mateix matí, aprofitant el que ja serà una realitat definitiva, la possibilitat de connectar Sant Adrià de Besòs amb l’Eixample per mitjà del tramvia.
Així, després de dies d’una certa confusió, amb serveis de Google que ja donaven per inaugurada la línia, i d’incertesa, com la suspensió a última hora de l’acte d’inauguració amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, per evitar interferències dels tramviaires en vaga, que buscaven precisament el ressò mediàtic en un dia tan assenyalat, la Fase 1 de la connexió fins a Francesc Macià ja és una realitat i, alhora, el moment de revisar com ha quedat un nou traçat que, malgrat tot, encara compta amb alguns serrells pendents, més enllà de la valoració positiva dels usuaris.
De fet, segons ha apuntat aquest mateix dilluns la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, la jornada de diumenge es va tancar amb “xifres molt bones”, que suposen fins a “un 40% d’increment de passatge respecte de l’any passat”. Sobre el terreny, la impressió és la mateixa en aquest primer dilluns feiner: combois amb alta ocupació, molt per sobre de la que hi ha habitualment al ramal de Glòries a Ciutadella | Vila Olímpica, que ara operen les línies T5 i T6. No han faltat corredisses per agafar el tramvia a la nova estació terme de Verdaguer, malgrat que en aquesta parada cal comptar que el conductor ha de fer el canvi de cabina i, per tant, l’estacionament dura uns minuts.
Només un baixador a Verdaguer
Pel que fa als serrells pendents, un recorregut a peu per tot el trajecte denota que encara hi ha algunes instal·lacions pendents, com ho demostren connexions elèctriques provisionals, i també hi ha força tanques per retirar, per bé que moltes hi són per protegir la vegetació. També hi ha jardiners treballant-hi. Sobta, això sí, que a Verdaguer només hi hagi baixador en una de les vies quan es preveu que en uns anys es perllongui el tram i, per tant, calgui un segon baixador. Pel que fa a la connexió amb el Metro, aquesta és molt curta per als usuaris de l’L5, ja que hi ha dues boques al carrer Girona, però per als usuaris de l’L4, si es volen estalviar passadissos i pujar i baixar escales, el millor és anar per la superfície fins a l’entrada de passeig de Sant Joan amb Rosselló.
Així mateix, al carrer Castillejos cantonada amb Diagonal ja llueix la nova escala i rampa que van acabar substituint una escala costeruda davant les protestes veïnals. Al revolt entre Glòries i Diagonal s’ha millorat la senyalització en un espai on la via de tramvia passa per sobre de la vorera de vianants, i l’estació intermodal de Glòries ja es troba a ple rendiment, amb un accés molt ràpid a la nova entrada de Metro al mig de la plaça. Això sí, no apte per a persones amb mobilitat reduïda, que hauran d’anar a buscar l’ascensor a la cantonada amb el carrer Àlaba. Encara més, l’estrena del tramvia ha anat aparellada a un impuls a les obres de la plaça de les Glòries, que haurien de finalitzar en poques setmanes, i permeten entendre quin en serà el resultat final.
Francesc Macià, l’objectiu
En tot cas, portar el tramvia fins a Francesc Macià ja no és un simple serrell, sinó una obra de gran calibre que suposarà, novament, anys d’obres. L’objectiu declarat és fer arribar el tramvia per la Diagonal i connectar així les dues xarxes existents, el TramBesòs i el TramBaix i fer possible, almenys sobre el paper, el desplaçament directe entre Sant Adrià de Besòs i Sant Joan Despí. Per part de l’Ajuntament de Barcelona, es manté la petició d’aprovar pressupostos per poder fer possible el projecte. En aquest sentit, Bonet ha recordat que “tècnicament”, la feina està avançada, amb els projectes preparats tant de la reurbanització de la zona, com la del col·lector que caldrà construir a la Diagonal.
Pendent queda el projecte de la infraestructura del tramvia, que dependrà de l’ATM, però la previsió és tenir tots tres projectes aprovats a principis del 2025, per començar les obres tan bon punt hi hagi dotació econòmica. Ara bé, si a finals del 2025, per exemple, es poguessin començar les obres, encara hi hauria per davant uns 40 mesos abans que el primer tramvia comencés a funcionar, ja l’any 2029. També és cert, en tot cas, que si el tramvia a Verdaguer es manté amb èxit, arribar fins a Francesc Macià serà només una qüestió de temps.