Barcelona és una ciutat de motos. A Europa només n’hi ha més, en volum total, a Roma, amb la diferència que a la capital catalana hi ha una ràtio més alta respecte al nombre d’habitants i també n’hi ha moltes més per quilòmetre quadrat. En concret, a Barcelona hi havia censades 271.090 motocicletes i ciclomotors l’any 2020, xifra que representa un 33% del parc de vehicles barceloní. Tot plegat representa que el sector motociclista és un actor que cal tenir en compte a l’hora de definir la mobilitat de la ciutat. En aquest context, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha presentat aquest dijous un informe sobre l’ús d’aquest vehicle a la capital catalana.
L’informe avalua les necessitats, les indisciplines, les mancances i els punts forts i febles d’aquest mitjà de transport, però també les seves queixes, entre els quals destaca, com a principal, la crítica a la política municipal de reducció de carrils, que l’Ajuntament de Barcelona està duent a terme en molts punts de la ciutat, però que ha aflorat clarament amb el cas de l’obertura del Túnel de Glòries que ha provocat embussos de primer ordre a principis d’aquesta setmana. Segons l’estudi, el 59% dels motoristes enquestats consideren que aquesta és la mesura menys popular, seguida per les queixes a les sancions per estacionar en vorera (54% en contra). Altres mesures criticades són les polítiques d’implementació de mesures de seguretat en calçada com pilones i coixins berlinesos, amb un 54% de posicionaments contraris i la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) -ara anul·lada per sentència del TSJC però que continua vigent-, amb un 47%.
Conductes perilloses dels motoristes
L’informe del RACC, a més, apunta les conductes perilloses dels motoristes, entre les quals destaquen com a principals el no fer correctament els passos de vianants, circular entre carrils, circulació en ziga-zaga, l’ús del carril bus, el gir o canvi de carril sense intermitent, la invasió del carril bici, arrancar amb el semàfor en verd, la separació inadequada entre vehicles i la invasió en sentit contrari. En aquest sentit, el director del RACC, Josep Mateu ha llançat una invectiva al govern municipal: “Des del RACC no podem acceptar les invasions del carril bus, però l’ajuntament ha estat permissiu, no ha sigut mai molt exigent en perseguir els motoristes pel carril bus”.
De fet, Mateu ha recordat que l’obertura del Túnel de Glòries, malgrat ser una “infraestructura fantàstica”, ha fet palès la problemàtica que el RACC ja ha assenyalat anteriorment, “la gent entra a la ciutat en cotxe perquè no té suficient confiança en la fiabilitat del transport públic”, tot afegint que el problema de les cues d’entrada “ja existia però ara ha aflorat”, assenyalant que “s’ha agreujat pel carril separat del bus”. Per la seva banda, el responsable de projectes de mobilitat del RACC, Ricard Casalins, ha apuntat com a recomanacions per millorar la mobilitat i reduir la sinistralitat la necessitat de redissenyar les cruïlles, perquè són el lloc on es produeixen més accidents mortals.
Previsió d’embussos a la Via Laietana
Finalment, i davant el tall de la Via Laietana en sentit ascendent a partir del diumenge 10 d’abril, el director del RACC ha apuntat que comportarà noves afectacions, “no durant la setmana Santa però sí després”, ja que el trànsit “crearà problemes al Paral·lel i al passeig de Sant Joan”. A més, ha recordat que la proposta del RACC sempre ha estat la d’evitar fer totes les obres al mateix temps, fet que s’està produint aquests darrers mesos i se seguirà produint almenys fins a les properes eleccions municipals, i ha insistit en la necessitat de tenir una bona oferta de transport públic a nivell metropolità.