La prohibició de pujar patinets elèctrics i altres tipus de vehicles de mobilitat personal (VMP) com els monocicles elèctrics al transport públic, vigent des del passat 1 de febrer i que tenia una vigència inicial de sis mesos, ha quedat prorrogada tres mesos més, de manera que si inicialment la mesura havia de finalitzar el 31 de juliol, ara s’allargarà fins al 31 d’octubre. La decisió l’ha pres aquest dimecres l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a l’espera que el nou termini permeti enllestir l'elaboració d’una proposta de regulació definitiva sobre l’accés i seguretat d’aquests vehicles, que van ser prohibits arran de l’incendi d’un patinet en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) el novembre del 2022 a Sant Boi de Llobregat.

Segons ha informat la mateixa ATM, la futura normativa que es proposi als operadors tindrà en compte aspectes essencials de salut pública i, tot i que farà prevaldre en tot moment el principi de seguretat, manté l’objectiu final d’afavorir la intermodalitat i, per tant, la inclusió d’aquests vehicles de mobilitat personal al transport públic. En tot cas, la decisió definitiva es determinarà en funció de les conclusions sorgides en el grup de treball que es reuneix regularment des del passat desembre i que compta amb la col·laboració dels diversos agents que intervenen en matèria de seguretat del sistema de transport: operadors, bombers, salut, protecció civil, seguretat industrial i altres.

Quin és l’àmbit de prohibició?

Amb la pròrroga, les condicions són les mateixes, de tal manera que la prohibició afecta tots els transports públics de Catalunya. Les excepcions són els taxis i els trens de llarg recorregut (AVE i similars), però la resta estan afectats per la prohibició. Tot i que la iniciativa ha correspost a l’ATM de Barcelona, s’ha fet extensiva per tot el país. Per tant, afecta els serveis de Metro de Barcelona; totes les línies d'FGC; tots els serveis d’autobús de TMB així com la resta, urbans i interurbans, inclòs el bus nocturn i els serveis d’empreses com Sagalés, Sarfa o Hispano Igualadina, entre d’altres; el Tram, i els serveis de Rodalies i Regionals de Renfe.

Així mateix, cal recordar que les denúncies que formulin els equips d’intervenció dels operadors de transport públic per incompliment de la prohibició de transportar patinets i monocicles elèctrics als vehicles i instal·lacions una vegada passada la barrera tarifària, comportaran una sanció de 200 euros. La sanció resulta de l’aplicació de la llei 4/2006 que obliga els usuaris a no introduir objectes o materials que puguin ser perillosos o molestos per als usuaris.