La prohibició de pujar patinets elèctrics i altres tipus de vehicles de mobilitat personal (VMP) al transport públic que entrarà en vigor aquest dimecres, 1 de febrer, de moment amb caràcter provisional i per sis mesos, fins al 31 de juliol, suposarà un canvi en la mobilitat de milers de persones que fins ara combinaven transport públic i patinet elèctric en els seus desplaçaments diaris. Cal recordar que segons el ‘Segon Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos’ elaborat pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), donat a conèixer el setembre del 2022, el 39 per cent dels desplaçaments en patinet elèctric a Barcelona i la seva àrea Metropolitana es fan en combinatòria amb el transport públic.
D’aquesta xifra es desprèn que fins ara, dos de cada cinc desplaçaments amb VMP es combinen algun sistema de transport públic, un fet que ha suposat un canvi important en la mobilitat des de l’eclosió dels VMP dels darrers anys, el més utilitzat dels quals és, de llarg, el patinet elèctric. La prohibició obligarà a modificar els seus hàbits als usuaris de patinet elèctric, que hauran de replantejar-se la manera com fan els seus desplaçaments, ja que si volen combinar transport públic amb patinet hauran de trobar alternatives a no pujar-los a trens. Aquestes són les preguntes més freqüents sobre la prohibició:
Quin és l’àmbit de prohibició?
La prohibició afecta tots els transports públics de Catalunya. Les excepcions són els taxis i els trens de llarg recorregut (AVE i similars), però la resta estan afectats per la prohibició. Tot i que la iniciativa ha correspost a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, s’ha fet extensiva per tot el país. Per tant, afecta els serveis de Metro de Barcelona; totes les línies Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC); tots els serveis d’autobús de TMB així com la resta, urbans i interurbans, inclòs el bus nocturn i els serveis d’empreses com Sagalés, Sarfa o Hispano Igualadina, entre d’altres; el Tram, i els serveis de Rodalies i Regionals de Renfe.
Per què es prohibeixen?
Més enllà de les molèsties que puguin ocasionar als altres usuaris, el motiu de la prohibició es troba en l’eventual perillositat que suposen els patinets elèctrics en entorns tancats com poden ser vagons de metro i tren o autobusos. L’incendi ocasionat per l’explosió d’una bateria de patinet elèctric en un vagó de FGC a Sant Boi de Llobregat el novembre passat, amb tres ferits de poca consideració, ha estat el factor clau que ha portat l’ATM a proposar la prohibició, a fi i efecte d’evitar nous accidents d’aquest tipus.
Per què la prohibició és temporal?
De moment la prohibició és temporal per sis mesos, fins al 31 de juliol del 2023. Ara bé, això no implica que un cop vençut aquest termini es torni a permetre transportar patinets elèctrics en trens i autobusos. Al contrari, segons ha assenyalat la Generalitat, durant aquest període de sis mesos “s’elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés i seguretat dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal”. En aquesta normativització hi participaran diversos agents interessats en la seguretat del sistema de transport, com ara operadors, bombers i instituts de seguretat de vehicles. La intenció inicial és arribar a l’agost amb una normativa clara sobre les condicions en que es podran transportar els patinets.
Com es controlarà la prohibició?
Des de l’1 de febrer, en els àmbits de Metro, FGC, Rodalies i Regionals, l’accés dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal no estarà permès a les instal·lacions de transport públic dins de la zona de barreres tarifàries, és a dir, la prohibició s'estén a totes les instal·lacions com vestíbuls i andanes a partir del lloc on hi ha els torniquets d’entrada. Interventors i personal de seguretat seran els encarregats d’assegurar el compliment de la prohibició, mentre que als autobusos aquest control l’haurà de fer el mateix conductor. A més, es faran avisos per megafonia i panells.
Hi ha alguna manera alternativa de pujar el patinet?
No, la prohibició especifica que no es poden pujar VMP al transport públic de manera general, és a dir, que afecta també els monocicles elèctrics, i no preveu cap possibilitat alternativa que permeti el seu transport. Així, queda descartat que es puguin pujar patinets elèctrics plegats o en bosses de transport o motxilles.
La prohibició comportarà multes?
Tota prohibició només és efectiva si arriba acompanyada d’un règim sancionador. I les multes no seran precisament econòmiques. Les denúncies que formulin els equips d’intervenció dels operadors de transport públic per incompliment de la prohibició de transportar patinets i monocicles elèctrics als vehicles i instal·lacions una vegada passada la barrera tarifària, comportaran una sanció de 200 euros. La sanció resultarà de l’aplicació de la llei 4/2006 que obliga els usuaris a no introduir objectes o materials que puguin ser perillosos o molestos per als usuaris.
Hi haurà aparcaments dissuasius?
En coincidència amb l’entrada en vigor de la prohibició, els BiciBox de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) s’han adaptat per estacionar-hi patinets elèctrics, ja que fins al moment només es podien utilitzar amb bicicletes. La xarxa de BiciBox inclou 2.453 places en més de 165 estacions, preferentment en municipis de l’AMB, i poden esdevenir una alternativa pràctica per als usuaris metropolitans, però tenen l’inconvenient que no hi ha estacions a Barcelona i hi ha molt poques connexions amb la xarxa de Metro. Per això, els usuaris que no puguin accedir al BiciBox no compten, a hores d’ara, d’alternatives viables per poder combinar l’ús del patinet amb el transport públic.