Des que el passat 1 de febrer va entrar en vigor la modificació de l’Ordenança de circulació que està prohibit aparcar motos en voreres davant dels centres hospitalaris i escolars de Barcelona, fet que afecta un total de 325 equipaments d’aquestes característiques, en concret 296 escoles i 29 hospitals. De moment només s’ha senyalitzat aquesta prohibició en 59 escoles i 12 hospitals, però la intenció de l’Ajuntament és continuar amb aquesta campanya per poder arribar en un termini breu a tenir tots aquests espais convenientment senyalitzats. De fet, sumat a altres espais on tampoc es pot aparcar la moto en vorera, Barcelona ja compta amb més de 4.300 trams de vorera senyalitzats amb aquesta prohibició.

🛵 On i com es pot aparcar la moto en vorera a Barcelona?

En aquest context, aquest dilluns la primera tinenta d’alcaldia, de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha remarcat que “aquestes accions s’encaminen a un dels objectius principals de la nova ordenança i del govern: protegir els més vulnerables i caminar cap a què la vorera sigui principalment per als vianants”. Amb aquesta actuació, tots els centres hospitalaris i escolars de Barcelona comptaran amb la senyalització als seus accessos, amb l’excepció d’aquells que per la configuració del carrer ja no es permetia l’estacionament de motos, com carrers de plataforma única o amb vorera de menys de 3 metres.

A més, segons el consistori, la prohibició d’aparcament de motos en vorera s’acompanya amb la generació d’aparcament en calçada i el control de la disciplina per part de la Guàrdia Urbana.  Durant el mandat s’han creat prop de 2.500 noves places en calçada, 200 de les quals en entorns de centres educatius i hospitalaris. L’estimació és poder generar a l’entorn dels equipaments pendents de senyalitzar més de 700 noves places en calçada. Pel que fa a denúncies, la Guàrdia Urbana ha posat durant els mesos de gener i febrer 717 denúncies de motos mal aparcades a la vorera, i en tot el 2024 en va posar 4.152. Les sancions per aparcar incorrectament se situen entre els 50 i els 100 euros.

Les voreres, per als vianants

Un dels objectius de la modificació de l’ordenança de circulació és el de preservar les voreres per als vianants, amb mesures com prohibir-hi la circulació de VMP i bicicletes (en aquest cas excepte per part d’infants i adults que els acompanyin). Segons recull la norma, les motos s’han d’estacionar preferentment en calçada a les places habilitades, i quan no estigui prohibit ho podran fer a voreres de més de 3 metres d’ample on no hi hagi places de càrrega i descàrrega, places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda o estacionament de bicicletes. Si l’estacionament està permès, s’haurà de fer a mig metre de la vorada i en paral·lel a aquesta si la vorera fa menys de sis metres, i en semibateria si l’amplada és superior a sis metres. En tots els casos, s’ha de deixar un espai lliure per als vianants d’almenys 3 metres.

Igualment, la nova ordenança prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!