Els terminis d’execució dels grans projectes d’infraestructures es compten per dècades, i això en el millor dels casos. A banda de l’envergadura de l’obra en qüestió, cal tenir en compte tot un seguit de processos burocràtics, que fan que del projecte a la realitat hi hagi un lapse de temps prou important, sempre tenint en compte que hi ha projectes que es queden pel camí, com la no nata L13 del Metro. D’altres s'allarguen amb el temps, com el perllongament de l’L8 d’FGC, que finalment està en període d’execució, i d’altres avancen a poc a poc, però si avancen, senyal que algun dia acabaran sent una realitat.
Aquest és el cas de la projectada estació d’autobusos subterrània prevista a la plaça d’Espanya que, en un futur encara una mica llunyà, ha de resoldre els problemes de mobilitat en aquest entorn per l’aglomeració de transports interurbans que entren i surten de Barcelona per la Gran Via en direcció Llobregat i que, de retruc, hauria de servir per eliminar l’actual estació d’autobusos de Sants en el marc de la reurbanització de tot aquest sector. En aquest sentit, la novetat és que aquest dilluns, el Govern ha licitat la redacció de l’estudi previ i constructiu, amb un pressupost d’1,8 milions d’euros.
Aquest primer pas és un capítol necessari per a un equipament que encara està per determinar clarament com serà, però sí que parteix d’unes premisses clares, de fet obligades per l’existència d’altres infraestructures a l’entorn de la plaça d’Espanya de Barcelona, afectada pel pas de dues línies de Metro, les L1 i L3, l’existència d’una estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que a més, ara està en obres pel perllongament de l’L8 cap a Gràcia que suposarà més ocupació del subsol, i finalment, el túnel viari que travessa la plaça amb el trànsit en direcció Besòs. Un trencaclosques on cal encabir ara una estació d’autobusos soterrada.
Diverses alternatives sobre la taula
De fet, segons els estudis preliminars d’aquesta futura estació, es preveuen, segons documents del 2022 de Barcelona Regional, fins a tres alternatives possibles, a l’espera que es prengui partit per una d’elles. Totes tres tenen punts en comú, com el fet que serà una instal·lació soterrània amb connexió amb Metro i FGC i que s’ubicarà en l’àmbit de la plaça Espanya més proper a l’avinguda Maria Cristina. A partir d’aquí s’obren alternatives, com ara ocupar només la part de la plaça Espanya adjacent a l’avinguda Maria Cristina, amb un nivell i 13 dàrsenes o dos nivells amb 18 dàrsenes més per a un total de 31 dàrsenes, o bé ampliar l’estació cap a l’avinguda Maria Cristina, amb una previsió de 30 dàrsenes. En tot cas, i a falta de més concreció, la licitació de la redacció de l’estudi previ i constructiu és un pas necessari perquè l’estació d’autobusos algun dia sigui realitat. Tot plegat, això sí, sense projecte executiu, ni partida pressupostària, ni programació planificada al calendari.