Reduir de forma radical la circulació privada a tot Barcelona és un dels objectius de la plataforma veïnal Eixample Respira, que amb motiu de la proximitat de les eleccions municipals ha fet públic un decàleg amb propostes encaminades a reduir el trànsit privat que inclouen, entre altres idees, la possibilitat de cobrar un doble peatge urbà, és a dir, que motos i cotxes paguin per circular per Barcelona i addicionalment paguin un sobrepreu per entrar a l’Eixample, al costat d’altres propostes com limitar a un màxim de dos carrils la circulació de vehicles privats en tots els carrers de Barcelona.
Les 10 propostes d'Eixample Respira de cara a les eleccions municipals del maig 👇 pic.twitter.com/gnLZm4svVz
— Eixample Respira #RecuperemLaCiutat (@eixrespira) February 7, 2023
Aquest decàleg, fet públic aquest dimarts, fa una crida als diferents partits polítics perquè l'incorporin als seus programes electorals de cara al 28 de maig i fa algunes propostes prou controvertides com la de prohibir aparcar motos en vorera o l’aplicació d’un peatge urbà. Així, el primer punt es refereix a la implantació d’una taxa per l’ús habitual de cotxes i motos dins la ciutat, apuntant que “eventualment podria arribar a ser un doble peatge urbà, a nivell de ZBE [Zona de Baixes Emissions, és a dir tot el territori dins les rondes de Dalt i Litoral] i Eixample”. El segon punt reclama una altra qüestió calenta, la prohibició d’aparcar motos en vorera.
El tercer punt proposa limitar la velocitat a 30 quilòmetres hora i a “un màxim de dos carrils dedicats a la circulació de cotxes i motos a totes les vies de la ciutat”, una mesura que, segons aquest redactat, afectaria inclús les grans avingudes de la ciutat, com la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana. El quart punt demana acabar la unió del tramvia per la Diagonal, un aspecte on són conegudes les divergències entre els diferents partits polítics que aspiren a governar Barcelona, entre els que defensen finalitzar la connexió i els que advoquen per aturar-la. El cinquè punt reclama la reforma del carrer Aragó per convertir-lo en un bulevard amb el passeig de Sant Joan com a model.
Pel que fa a la resta de punts del decàleg, Eixample Respira reclama la creació d’una xarxa de carrils bici segurs i inclusius; la limitació a un únic carril dedicat a la circulació de cotxes i motos davant de tots els centres educatius i sanitaris de la ciutat; la implantació de carrils bici a tots els carrers de xarxa bàsica i a totes les avingudes d’accés i sortida de la ciutat; que s’estengui la xarxa d’eixos verds i noves places, i una zona d’ultrabaixes emissions a l’Eixample.