Reduir de forma radical la circulació privada a tot Barcelona és un dels objectius de la plataforma veïnal Eixample Respira, que amb motiu de la proximitat de les eleccions municipals ha fet públic un decàleg amb propostes encaminades a reduir el trànsit privat que inclouen, entre altres idees, la possibilitat de cobrar un doble peatge urbà, és a dir, que motos i cotxes paguin per circular per Barcelona i addicionalment paguin un sobrepreu per entrar a l’Eixample, al costat d’altres propostes com limitar a un màxim de dos carrils la circulació de vehicles privats en tots els carrers de Barcelona.
Aquest decàleg, fet públic aquest dimarts, fa una crida als diferents partits polítics perquè l'incorporin als seus programes electorals de cara al 28 de maig i fa algunes propostes prou controvertides com la de prohibir aparcar motos en vorera o l’aplicació d’un peatge urbà. Així, el primer punt es refereix a la implantació d’una taxa per l’ús habitual de cotxes i motos dins la ciutat, apuntant que “eventualment podria arribar a ser un doble peatge urbà, a nivell de ZBE [Zona de Baixes Emissions, és a dir tot el territori dins les rondes de Dalt i Litoral] i Eixample”. El segon punt reclama una altra qüestió calenta, la prohibició d’aparcar motos en vorera.
El tercer punt proposa limitar la velocitat a 30 quilòmetres hora i a “un màxim de dos carrils dedicats a la circulació de cotxes i motos a totes les vies de la ciutat”, una mesura que, segons aquest redactat, afectaria inclús les grans avingudes de la ciutat, com la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana. El quart punt demana acabar la unió del tramvia per la Diagonal, un aspecte on són conegudes les divergències entre els diferents partits polítics que aspiren a governar Barcelona, entre els que defensen finalitzar la connexió i els que advoquen per aturar-la. El cinquè punt reclama la reforma del carrer Aragó per convertir-lo en un bulevard amb el passeig de Sant Joan com a model.
Pel que fa a la resta de punts del decàleg, Eixample Respira reclama la creació d’una xarxa de carrils bici segurs i inclusius; la limitació a un únic carril dedicat a la circulació de cotxes i motos davant de tots els centres educatius i sanitaris de la ciutat; la implantació de carrils bici a tots els carrers de xarxa bàsica i a totes les avingudes d’accés i sortida de la ciutat; que s’estengui la xarxa d’eixos verds i noves places, i una zona d’ultrabaixes emissions a l’Eixample.