Uns 150 usuaris de patinets elèctrics s'han manifestat aquest dissabte al vestíbul de l'Estació de Sants per protestar contra la prohibició de pujar els vehicles elèctrics al transport públic a partir de l'1 de febrer. La Federació Espanyola de Vehicles de Mobilitat Personal (FEVEMP) ha convocat aquesta protesta per exigir al metro, autobús, TRAM, FGC i Renfe poder accedir als transports amb els seus patinets. Segons ha informat betevé, la protesta a l'interior de l'estació ha durat uns minuts i posteriorment han abandonat el recinte sense incidents.
A la concentració hi han participat diferents associacions com l’Associació Catalana de Monociclisme Elèctric, que exigeix la retirada de la prohibició i "trobar solucions". A aquesta petició també s'hi ha sumat l’Associació d’Usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal, que ha alertat que aquesta prohibició comportarà que molta gent torni a utilitzar el cotxe. A més, els participants en la protesta denuncien que hi ha un greuge respecte a la resta de passatgers i defensen que "són clau en una mobilitat més sostenible". Segons declaracions recollides pel citat mitjà els assistents han defensat que els vehicles de mobilitat personal han contribuït a l'augment d'usuaris del transport públic.
Prohibició al transport públic
A partir de l'1 de febrer quedarà prohibit accedir al transport públic amb patinets o monocicles elèctrics, tot i que es tracta d'una mesura temporal. Concretament, tindrà una duració de sis mesos i durant aquest temps s’elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés i seguretat dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal en el transport públic. La prohibició s'ha implementat arran de l'explosió de la bateria d'un patinet elèctric en un vagó en un tren d'FGC, el passat mes de desembre. De fet, l'ATM ja va instar als operadors a "estudiar" quin havia de ser l'ús dels patinets elèctrics en el transport públic el passat desembre. L'incident que va provocar aquesta mesura va ser l'explosió de la bateria elèctrica d'un patinet el passat 17 de desembre, que no va provocar cap ferit, però que va "posar en perill" els viatgers i operadors del comboi.
La prohibició serà estricta i si s'incompleix la sanció econòmica a la qual s'enfrontarà l'infractor serà de 200 euros.
Casc obligatori
L'Ajuntament de Barcelona prepara ja una normativa per reglamentar la conducció de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), els més populars dels quals són els patinets elèctrics a la ciutat. Casc obligatori, ús unipersonal i prohibició de conduir per les voreres excepte en espais habilitats, són els principals eixos. La nova normativa serà una modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i de Vehicles i es portarà a aprovació inicial a la Comissió de Mobilitat de febrer amb la intenció d’aprovar-se al ple municipal del 28 d’abril, de manera que podria entrar en vigor molt a finals d’abril o ja al maig.
En concret, la nova ordenança especificarà que “les persones conductores d’un vehicle de mobilitat personal estan obligades a utilitzar el casc de protecció homologat per a aquests vehicles”, de manera que la normativa quedarà plenament adaptada a la llei estatal.