Aquest dissabte, 3 de desembre, comença l’últim tall previst a Rodalies per tal de poder enllestir l’empalmament a la zona del nus de la Trinitat de la línia ferroviària en ample ibèric Barcelona-Granollers-Girona amb el nou traçat que comportarà el pas per la nova estació subterrània de Sant Andreu i el trànsit, sense aturada, per l’interior de l’estació intermodal de la Sagrera. Aquest nou tall, ja anunciat al setembre, acabarà el dissabte, 10 de desembre, i l’endemà, diumenge 11, ja entrarà en servei la nova estació de Sant Andreu, de manera que la de Sant Andreu Comtal, la més antiga de Renfe en funcionament, quedarà definitivament fora d’ús.
En aquesta recta final de les obres, els trens procedents de Girona i Granollers, les línies R2 Nord i R11, tindran el seu punt de final i origen més proper a Barcelona en l’estació de Montcada i Reixac, la qual cosa vol dir que durant el tall els passatgers que vulguin fer ús d’aquest servei en direcció Granollers primer hauran d’anar fins a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa i després dirigir-se a peu l’estació Montcada i Reixac, situada a una mica menys de 300 metres de distància. Igualment, els que venint de Granollers vulguin arribar a Barcelona hauran de fer el recorregut invers. Per l’estació Montcada i Reixac-Manresa passen les línies de Rodalies R4, R12 i R7.
Segons han indicat fonts d’Adif al llarg del període d’obres, aquesta última fase, que servirà per empalmar el traçat des del nus de la Trinitat cap al nou recorregut, es fa en aquests dies davant la previsió d’una baixada considerable d’usuaris, en tractar-se d’una setmana amb dos dies festius, el dimarts 6 i el dijous 8, i la possibilitat que els dies feiners molts usuaris optin per fer pont o teletreballar. A més, amb l’acabament de les obres, l’R2N, així com la resta de serveis de Rodalies i Regionals que passaven per l’estació de Sant Andreu Comtal quedarà completament normalitzat, és a dir, que ja podran arribar a les estacions del centre de Barcelona i des d’allà continuar amb els seus recorreguts habituals.
La culminació de les obres arribarà amb l’entrada del servei el diumenge 11 de la nova estació, a primera hora del matí, quan els trens ja faran el nou recorregut per l’estació, que rebrà el nom de Sant Andreu, sense el cognom Comtal, per harmonitzar-la amb l’estació de Metro del mateix nom dins dels darrers canvis de noms d’estacions. De moment però, no hi ha previst cap acte d’inauguració oficial d’aquest nou equipament, sinó que simplement s’obrirà al servei i els usuaris ja en podran fer ús. Aquest fet també suposarà que l’antiga estació de Sant Andreu Comtal, edificada el 1854, quedarà sense servei i es podran començar a projectar els usos futurs d’una construcció que, en principi, no està previst enderrocar.
Serveis alternatius
En tot cas, mentre duri aquest nou tall de la línia hi ha previstos els següents serveis alternatius:
- Servei de bus complementari a Montcada i Reixac per a aquests dies, cada 15 minuts entre les 6:00 i les 22:00 hores, des de l’estació de Montcada i Reixac i fins a Barcelona La Sagrera Meridiana. Pel que fa al servei a l’Aeroport, aquest es realitzarà amb origen i destinació Barcelona Estació de França.
- Els viatgers de Granollers-Centre, els dies feiners de dilluns a divendres, entre les 6:00 h i les 10:30 h disposaran d’autocars directes a Barcelona la Sagrera-Meridiana, i entre Barcelona la Sagrera-Meridiana i Granollers-Centre de 17:00 h a 20:30 h. Els dissabtes, diumenges i festius, l’horari serà de 8:00 h a 10:45 h i de 18:00 h a 20:45 h, respectivament en cada sentit.
- Finalment, la tercera possibilitat serà el desplaçament a peu entre les estacions de Montcada i Reixac i Montcada i Reixac-Manresa, d’uns cinc minuts, per agafar allà trens de les línies R4, R12 o R7.
Sant Andreu, l’estació més moderna d’Adif
Un cop finalitzat el tall, l’11 de desembre ja es podrà utilitzar la nova estació de Sant Andreu, la més moderna d’Adif i que se singularitza sobretot per la lluminositat de la seva zona subterrània, gràcies a grans lluernes que deixen passar la llum natural. La zona d’andanes, a més, compta amb un mural que recull la història del tren i la relació que aquest mitjà de transport ha tingut amb Sant Andreu de Palomar, obra dels artistes urbans Miquel Wert i Roc Blackblock.